چکیده:
ﺗﻤﺎﻣﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺑﺮاي اﺗﮑﺎ ﺑﻪ ﻣﺸﺮوﻋﯿﺖ ﻣﺮدﻣﯽ ﺧﻮد ﺑﺎﯾﺪ ﻫﻤﻮاره ﺿﻤﻦ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺣﻘﻮق و آزاديﻫﺎي اﺗﺒﺎﻋﺸﺎن، ﺳﺎزوﮐﺎرﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮاي ارﺗﻘﺎء و ﺗﻀﻤﯿﻦ ﺗﻤﺎم ﺑﻌﺪ آن ﻃﺮاﺣﯽ و ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ اﺟﺮا ﺑﮕﺬارﻧﺪ. در ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان، از آن ﺟﻬﺖ ﮐﻪ در ﻣﺒﺎﻧﯽ اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺣﻘﻮق و آزاديﻫﺎي ﻣﺸﺮوع ﻫﻤﻪ اﻧﺴﺎنﻫﺎ )اﻋﻢ از ﻣﺴﻠﻤﺎن و ﻏﯿﺮآن( ﻣﻮرد اﺣﺘﺮام و ﺣﻤﺎﯾﺖ دوﻟﺖ و ﮐﺎرﮔﺰاران آن ﻗﺮار ﺑﮕﯿﺮد و از آن ﺟﻬﺖ ﮐﻪ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻗﺪرت در آن ﻣﺮدمﺳﺎﻻري دﯾﻨﯽ اﺳﺖ، اﻗﺘﻀﺎء در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺷﺄن ﺗﻤﺸﯿﺖﮐﻨﻨﺪﮔﯽ اﻓﺮاد ﻣﻠﺖ را دارد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﺗﺎرﯾﺦ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻫﺎي اﺳﺘﺒﺪادي اﯾﺮان و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﺎﮐﺎم ﻣﺸﺮوﻃﻪﺧﻮاﻫﯽ، دوﻟﺖ ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑﺎﯾﺪ در ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺎ ﺣﻘﻮق و آزاديﻫﺎ، ﺳﯿﺎﺳﺘﯽ ﺷﻔﺎف، ﻋﻤﻞ ﮔﺮا، ﺟﺎﻣﻊ، رﺿﺎﯾﺖ ﺑﺨﺶ و ﻣﻮﺛﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﺘﻦ ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ از اﺑﺘﺪا ﺗﺎ اﻧﺘﻬﺎ، ﻣﺒﯿﻦ روﯾﮑﺮدي ﻧﺴﺒﺘﺎ واﺿﺢ ﺑﻪ ﺣﻘﻮق و آزاديﻫﺎ در ﻗﺎﻟﺐ »ﺣﻘﻮق ﻣﻠﺖ« و »آزاديﻫﺎي ﻣﺸﺮوع« اﺳﺖ. ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺗﻌﺪد ﻗﯿﻮد ﻣﺒﻬﻢ و ﺑﺮﺧﯽ ﺗﻔﺎﺳﯿﺮ ﻧﺎﺳﺎزوار ﺷﻮراي ﻧﮕﻬﺒﺎن، و در اداﻣﻪ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻋﺎدي ﻋﻤﺪﺗﺎ ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻣﺪار، ﺿﻌﯿﻒ و ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎر ﺑﺎ ﻣﺒﺎﻧﯽ، در ﻋﻤﻞ اﺟﺮاي ﻣﻔﺎد و روح ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ را دﭼﺎر ﺧﻠﻞ ﮐﺮده اﺳﺖ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪاي ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺎم ﺣﻘﻮﻗﯽ ﻣﻮﺟﻮد، ﻧﮕﺎرﻧﺪه ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﻮال ﻣﯽﭘﺮدازد ﮐﻪ »ﺑﻨﺪ )49( اﻟﮕﻮي اﺳﻼﻣﯽ – اﯾﺮاﻧﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ و ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎي ﻧﻈﺎم ﺣﻘﻮﻗﯽ ﮐﺸﻮر ﺗﺎ ﭼﻪ ﻣﯿﺰان ﭘﺎﺳﺨﮕﻮي ﭼﺎﻟﺶﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ؟«. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺿﻤﻦ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ اﻧﺘﻘﺎدي ﺑﻨﺪ ﯾﺎد ﺷﺪه، ﺑﻪ اراﯾﻪ ﻧﮑﺎﺗﯽ اﺻﻼﺣﯽ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان »ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات ﻇﺮﻓﯿﺖﺳﺎز«، ﭘﺮداﺧﺘﻪ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺎﺣﺼﻞ ﻣﺒﺎﺣﺚ، ﺑﻨﺪ )49( اﻟﮕﻮ را ﺑﻪ ﺷﺮح زﯾﺮ ﺑﺎزﻧﮕﺮي و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﮐﺮدهاﯾﻢ: ﺑﻨﺪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدي: اﺟﺮاي ﮐﺎﻣﻞ ﻣﻔﺎد ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺣﻮزة ﺣﻘﻮق و آزادي ﻫﺎي ﻣﺸﺮوع از ﻃﺮﯾﻖ اراﯾﻪ ﻻﯾﺤﻪ ﻗﻀﺎﯾﯽ، ﺗﻨﻘﯿﺢ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و اﻣﮑﺎن ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻣﺮدم ﺑﻪ ﺳﺎزوﮐﺎر دادرﺳﯽ اﺳﺎﺳﯽ؛ و آﻣﻮزش و ﺗﺮوﯾﺞ ﺣﻘﻮق و ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﺷﻬﺮوﻧﺪي ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ آﻣﻮزش¬ﻫﺎي اﺟﺒﺎري و ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻧﻬﺎدﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ، و ﺗﻘﻮﯾﺖ اﺣﺴﺎس ﺗﺎﻣﯿﻦ و اﻣﮑﺎن اﺳﺘﯿﻔﺎي ﺣﻘﻮق در آﺣﺎد ﺟﺎﻣﻌﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺎزﻧﮕﺮي در ﺗﻔﺎﺳﯿﺮ ﺷﻮراي ﻧﮕﻬﺒﺎن، ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﻮرا ﺑﻪ دادﮔﺎه ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ و ﺣﺬف ﻧﻈﺎرتﻧﺎﭘﺬﯾﺮيﻫﺎي ﻏﯿﺮﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﯿﻪ"