چکیده:
مقاله حاضر درصدد است رشد و تربیت انسان را با محوریت خانواده در الگوی پیشرفت مورد بررسی قرار دهد. بنابر این سعی میشود ابتدا نگاهی به اسنادهای موجود شود و سپس با نگاهی به محتوای الگوی پایه، جایگاه خانواده مورد تحلیل قرار گیرد و در نهایت به راهکارهای خانواده محوری در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخته شود.
تحقیق به روش تحلیلی انجام شد که ترکیبی از روش مرور سیستماتیک، تحلیل محتوا و مرور ادبیات بود. در این پژوهش جامعه آماری دو گروه از منابع بود که مورد استفاده قرار گرفت. یک گروه از منابع کتب و مقالات چاپ شده در زمینه خانواده بود که در آن یافتهها و دیدگاههای مربوط به خانواده مورد بررسی و فیش برداری قرار گرفت. گروه دیگر از منابع مربوط به منابع کتب و رسالههای مربوط به منابع اسلامی بود. در این زمینه دیدگاههای متخصصان اسلامی مورد ملاحظه قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل ارائه شده برای تحلیل محتوا استفاده شد.
در بخش نتایج، ضمن بررسی وضعیت خانواده محوری در مضامین وحیانی و سایر اسناد نظام جمهوری اسلامی ایران شامل قانون اساسی، سیاستهای کلی برنامه ششم، سیاستهای کلی سلامت، سیاستهای کلی خانواده، سیاستهای کلی جمعیت، خانواده از دیدگاه مقام معظم رهبری، توجه به خانواده در الگوی پایه مورد بررسی قرار گرفته و روشهای حرکت بسوی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد تحلیل قرار گرفته است.
در نهایت نتیجه گرفته میشود که: حکومت مرکب از قانون گزاران، مجریان و نهادهای مرتبط است. وظایف حکومت در برابر خانواده شامل: برقراری نظام خانواده محوری (از قبیل: ایجاد گفتمان مشترک، محوریت خانواده و قوانین و برنامههای حمایت خانواده)، ایجاد دانش خانواده (از قبیل: نظریه پردازی در خانواده، پایش، رصد، آینده نگاری تحولات خانواده و آسیب شناسی و توسعه نقشه راه خانواده) و ارائه خدمات تخصصی به خانوادههای نیازمند (از قبیل استاندارد بودن خدمات، تربیت متخصص خانواده و خدمات تخصصی منصفانه و عادلانه) است.