چکیده:
روشهای تربیتی یکی از بخشهای مهم نظام تربیتی اسلامی هستند که مربی با به کارگیری آنها متربّی را از وضع موجود، به وضع مطلوب میرساند. در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از روش تحلیل محتوا به استخراج مضامین روشهای تربیت در سوره یوسف پرداخته شود که با توجّه به ماهیّت موضوع و محدودیّت جامعه پژوهشی، از نمونهگیری صرفنظر شده است و کل جامعه تحلیلی (کل آیات سوره یوسف) مورد بررسی قرار گرفته شد. نتایج حاصل از مقولهبندی نشان داد که روشهای تربیتی در سوره یوسف شامل روشهای بینشی،گرایشی و کنشی است. روشهای تربیتی که خاصیّت پیچیده ادراکی داشته باشند، به «بینش و نگرش» و آنهاییکه اراده، میل، رغبت و انگیزش نقش دارد به «گرایش» تعریف مىشود. بینش و گرایش، موجب پیدایش کنش (رفتار) مىگردد. بر اساس یافتهها، روشهای کنشی با 51% بیشترین فراوانی، روشهای بینشی با 28% و روشهای گرایشی با 21% کمترین فراوانی را در روشهای تربیتی در سوره یوسف داشته است. در این راستا، روشهای تغافل و همانندسازی از گروه روشهای کنشی، سهم بزرگی در پرورش فضایل و اصلاح رذایل متربّی دارد. روشهای محبّت و تکریم از روشهای گرایشی، روش مؤثّرتری در ایجاد گرایش برای رشد تربیتی فراهم میکند و روشهای موعظه و تذکّر از روشهای بینشی، نقش بسزایی در بینشسازی متربّی دارد.
Educational methods are one of the important parts of the Islamic educational system, and by applying them, the educator brings the learner from the existing situation to the desired situation. In this research, an attempt has been made to extract the themes of education methods in Surah Yusuf by using the content analysis method, which due to the nature of the subject and the limitation of the research community, the process of sampling has been omitted and the entire analytical community (all verses of Surah Yusuf) was investigated. The results of categorization showed that educational methods in Surah Yusuf include insight, tendency and action methods. Educational methods that have a complex perceptual characteristic are defined as "insight and attitude" and those that involve will, desire and motivation are defined as "tendency". Insight and tendency lead to action (behavior). According to the findings, action methods with 51% are the most frequent, insight methods with 28% and tendency methods with 21% are the least frequent in educational methods in Surah Yusuf. In this regard, the methods of ignoring and assimilation from the group of action methods have a great contribution in cultivating the virtues and correcting the vices of the learner. Loving and honoring provide a more effective method in creating a tendency for educational growth, as well as preaching and reminding that play a significant role in creating the insight of the learner, even more effective than insight method.