چکیده:
هدف از انجام تحقیق تاثیر قابلیت فن آوری اطلاعات بر خلاقیت فردی با نقش میانجی سازمان یادگیرنده و عدالت سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق توصیفی تحلیلی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان میباشند. که تعداد 246 نفر به عنوان نمونه های آماری به روش تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های: قابلیت های فن آوری اطلاعات چانوپاس و همکاران (2006)، سازمان یادگیرنده واتکینز و مارسیک (1996)، عدالت سازمانی چستر و همکاران (2007) و خلاقیت فردی رندسیپ (2009) استفاده شد. جهت آزمون الگوی تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. برای بررسی پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ و برای بررسی شاخصهای پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، روایی واگرا و همگرا، آزمونهای سوبل و واف (VAF) و مدلسازی معادلاتساختاری از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد. نتایج نشان داد که تاثیر قابلیت فن آوری اطلاعات بر خلاقیت فردی با نقش میانجی سازمان یادگیرنده و عدالت سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان تاثیر دارد. با توجه به یافتههای مطالعه حاضر میتواند به مدیران ذیربط وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد شود مسیر پیشرفت فن آوری اطلاعات، سازمان یادگیرنده و عدالت سازمانی را هموار نموده تا بتوان در جهت رشد و توسعه خلاقیت فردی کارکنان گام برداشت
The purpose of this study was to investigate the effect of information technology capability on individual creativity with the mediating role of the learning organization and organizational justice in the staff of the Ministry of Sports and Youth. The research method is descriptive-analytical. The statistical population of the present study includes all employees of the Ministry of Sports and Youth. A total of 246 people were selected as statistical samples by random sampling method. Questionnaires were used to collect information: Chanopas et al. (2006), Watkins & Marsick (1996), Chester et al. (2007) and Individual Creativity (2009). Structural equation modeling was used to test the research model. To evaluate the reliability of the questionnaires from Cronbach's alpha coefficient and to evaluate the combined reliability indices, Cronbach's alpha, divergent and convergent validity, Sobel and Waf tests (VAF) and structural equation modeling from SPSS software version 23 and P .LS version 2 was used. The results showed that the effect of information technology capability on individual creativity with the mediating role of the learning organization and organizational justice in the staff of the Ministry of Sports and Youth. According to the findings of the present study, it can be suggested to the relevant managers of the Ministry of Sports and Youth to pave the way for the development of information technology, learning organization and organizational justice in order to take steps to grow and develop individual creativity of employees