چکیده:
جنگ همچون پدیدهای مخرب بر کشورها تحمیل شده است و پیامدهای آن تنها شامل مبارزان نبوده، بلکه بر کل کشور تاثیر میگذارد. هنر و ادبیات نیز از این پدیده به عنوان الهامی غنی استفاده میکنند. با توجه به تفاوتهای فرهنگی و ایدیولوژیک کشورهایی که مورد حمله قرار گرفتهاند، دانستن این موضوع که چگونه و در قالب چه تصویری این ملل واقعیت جنگ را در ادبیات خود به تصویر میکشند، جالب و درخور توجه است. از این رو، مطالعه سفر به انتهای شب از لویی فردینان سلین و زمین سوخته اثر احمد محمود، به شکلی تطبیقی میتواند چگونگی نمود زبانی جنگ و آثار آن را به تصویر بکشد. در این پژوهش، با نشان دادن شرایط اجتماعی مردم در طول جنگ، جنبههای ابزورد و تراژیک آن را در این دو اثر مورد بررسی قرار دادهایم و سعی کردهایم به مقایسه زبان، ساختار و سبک این دو اثر بپردازیم. با این حال، وجود برخی تفاوتهای فرهنگی و عقیدتی بین ملل همچون ارزشهای ملی، مذهبی تفاوتها را در تصویر و نوشتار روایی نشان میدهد. بنابراین، تلاش میکنیم نگرش این دو نویسنده را پیرامون جنگ، مفهوم مرگ و جنبههایی چون میهنپرستی و قهرمانپروری بررسی کنیم.
War as a destructive phenomenon imposes on countries is not just for fighters, but invades whole nation. Art and literature are riche and largely influenced. Given the cultural and ideological differences of the countries attacked by the war, it’s interesting to know how and why the picture diverges in fact each nation through its literature. For doing this job we propose to study, in a comparative perspective, both French and Persian novels written about the war “Journey to the End of the Night” of Luis Ferdinand Celine and “Scorched Earth” of Ahmad Mahmoud. In the first, we try to show the social condition of the people during the war, the hard life of men and destructive consequences during the war. Both novels strongly highlight the absurd aspect of this phenomenon and condemn it. The aim of this paper is to compare the language and narrative style of these two authors. It’s interesting to study the vision of these two writers, as we study the concept of death and heroic and patriotic design.