چکیده:
گسترش آموزش زبان فارسی در موسسهها و مراکز دانشگاهی مختلف در ایران و تقاضای فارسی آموزان خارج از ایران برای شرکت در این دورهها به دلایل گوناگونی، دست اندرکاران امر را بر آن داشت تا شیوه واحدی را برای سنجش میزان دانش زبانی فارسی آموزان ارایه کنند. این امر سبب طراحی آزمونهای سامفا و آمفا شد. در این راستا، مرکز زبان فارسی دانشگاه الزهرا هم بنا به اعلام نیاز یکی از مراکز آموزش زبان فارسی، اقدام به طراحی یک آزمون بسندگی با نام آسپا نمود. مقاله حاضر، به بررسی زوایای مختلف این آزمون و میزان پایایی و روایی آن میپردازد. تعداد فارسی آموزان شرکت کننده در این مطالعه 41 نفر از دانشجویان دورههای آموزش زبان فارسی در شهر مشهد بودند. یافتههای این آزمون نشان میدهد که بخش واژگان و دستور از سطح آسانی بیشتر و نوشتن از سطح سختی بالاتری در جامعه آماری مورد بررسی برخوردار است. لازم به گفتن است که برای سنجش پایایی این آزمون از روش آلفای کرونباخ و به منظور سنجش میزان روایی محتوایی آن از دیدگاههای 20 کارشناس آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان بهره گرفته شد. نتایج این بررسی نمایانگر آن است که این آزمون دارای پایایی و روایی محتوایی مناسبی است. بررسی شاخص روایی محتوایی این آزمون نشان میدهد که مهارتهای دستور و نوشتن با کسب 90% دیدگاه مساعد کارشناسان، بالاترین میزان و در پرسشهای مربوط به مهارت خواندن کمترین روایی محتوایی را دارد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آسپا به عنوان آزمون سنجش سطح بسندگی زبان فارسی از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن برای سنجش مهارتهای زبانی فارسی آموزان استفاده کرد.
The expansion of Persian language teaching in various institutes and universities in Iran and the demand of Persian students outside Iran to participate in these courses for various reasons led the authorities to establish a method for measuring the proficiency level of Persian language learners. This resulted in the design of SAMFA and AMFA tests as the first Persian proficiency tests. To respond to the needs of one of the Persian language training centers, Al-Zahra University Persian Language Center designed a proficiency test called Aspa. This study examined the different dimensions and structure of this test and measured its reliability and validity. The research participants of this study were 41 learners, studying Persian language courses in Mashhad. After estimating its reliability using Cronbach’s alpha, 20 experts in the field of Teaching Persian to Non-Persian Speakers were asked to examine the content validity of the test.
خلاصه ماشینی:
آزمون بسندگی سنجش زبان پارسی (آسپا): 1 طراحی و بررسی ساختار، پایایی ، و روایی 3 1 معصومه استاجی ٢، اعظم رستمی تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٤/٠٦ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/١١/٠٥ چکیده گسترش آموزش زبان فارسی در مؤسسه ها و مراکز دانشگاهی مختلف در ایران و تقاضای فارســی آمــوزان خــارج از ایــران بــرای شــرکت در ایــن دوره هــا بــه دلایــل گونــاگونی ، دست اندرکاران امر را بر آن داشت تا شیوه واحدی را بـرای سـنجش میـزان دانـش زبـانی فارسی آموزان ارائه کنند.
بنابراین ، می توان نتیجه گرفت که آسپا به عنـوان آزمـون سـنجش سـطح بسندگی زبان فارسی از پایایی و روایی مطلـوبی برخـوردار اسـت و مـی تـوان از آن بـرای سنجش مهارت های زبانی فارسی آموزان استفاده کرد.
نتیجه این پژوهش نشان داد که آزمون در بخش ها و زیـربخش هـای گوناگون و کلیت آزمون ، پایایی مناسب و قابل قبولی را داشت ، ولی با مقایسه میزان همبستگی بین دانش زبانی و مهارت های صحبت کردن و نوشتن می توان چنین نتیجه گرفـت کـه زبـان آمـوزان در بخش مهارت های تولیدی ضعیف عمل کرده اند و این نشان می دهد که در تدریس آن هـا فقـط بـه دانش محض زبانی پرداخته شده است و به دانش روندی توجه نشده است .
برای گسترش پژوهش ها و دست یابی به یافته های پژوهشی بیشتر در ایـن حـوزه ، ایـن مقالـه بـه بررسی مراحل طراحی و اجـرای یـک آزمـون بـسندگی زبـان فارسـی و سـنجش پایـایی و روایـی محتوایی آن پرداخته است .