چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجیگر ذهن آگاهی در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس کمالگرایی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی ساختاری بود . جامعه آماری دختران دانشآموز مقطع متوسطه دوم (پایههای دهم تا دوازدهم) منطقه ۵ تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ بودند. ۳00 دانشآموز به شیوه در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. از مقیاسهای اهمالکاری تحصیلی- ( PASS )(سولومون و راثبلوم، ۱۹۸۴) ،کمالگرایی - ( F-MPS)(فراست، ۱۹۹۰) و ذهن آگاهی-(KIMS)(کنتاکی، ۲۰۰۳ ) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار بود (68/2=df/2c، 939/0= CFI، 925/0= GFI ، 885/0= AGFI و 075/0= RMSEA). همچنین کمالگرایی مثبت (01/0>p) بهصورت منفی و کمالگرایی منفی (01/0>p) بهصورت مثبت اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکنند. ذهن آگاهی نیز رابطه بین کمالگرایی منفی و اهمالکاری تحصیلی را بهصورت مثبت و رابطه بین کمالگرایی مثبت و اهمالکاری تحصیلی را بهصورت منفی و معنادار میانجیگری میکند (01/0>p). بنابراین میتوان نتیجه گرفت کمالگرایی بهطور مستقیم و با میانجیگری ذهن آگاهی بر اهمالکاری دختران دانشآموز نقش دارد.
The aim of this study was to determine the mediating role of mindfulness in predicting academic procrastination based on perfectionism. The method correlation study was structural modeling. The statistical population of female high school students (tenth to twelfth grades) was in District 5 of Tehran in the academic year 1400-1399. 300 students were selected in an accessible and voluntary manner Academic procrastination scales (PASS) (Solomon and Rothblum, 1984), perfectionism (F-MPS) (Frost, 1990), and mindfulness (KIMS) (Kentucky, 2003) were used to collect data. Data were analyzed using the structural equation modeling statistical method. The results showed that the proposed model had a good fit (d2 = df = 2.68, CFI = 0.939, GFI = 0.925, AGFI = 0.885, and RMSEA = 0.075). (P Therefore, it can be concluded that perfectionism directly and through the mediation of plays a role in the procrastination of schoolgirls.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٨، شماره پياپي ٧٧، آبان ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(8), 2022 مدل اهمال کاري تحصيلي بر اساس کمال گرايي در دانش آموزان دختر: نقش ميانجيگر ذهن آگاهي The Model of academic procrastination based on perfectionism in Female students: The mediating role of mind عاطفه کريمي Atefe Karimi PhD student of counselling, Department of Counseling, دانشجو دکتري مشاوره ، گروه مشاوره ، واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامي ، Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, رودهن ، ايران .
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : ارديبهشت ١٤٠١ پذيرش : آبان ١٤٠١ ويرايش نهايي: آبان ١٤٠١ مدل اهمال کاري تحصيلي بر اساس کمال گرايي در دانش آموزان دختر: نقش ميانجيگر ذهن آگاهي The Model of academic procrastination based on perfectionism in femal students: The mediating role of mind مقدمه دوره سني بسيار مهم نوجواني ازنظر تحولات رواني ميان دوره کودکي و بزرگ سالي قرار دارد.
Howit, & Croomer مدل اهمال کاري تحصيلي بر اساس کمال گرايي در دانش آموزان دختر: نقش ميانجيگر ذهن آگاهي The Model of academic procrastination based on perfectionism in femal students: The mediating role of mind بودن و الکترونيکي بودن جمع آوري پرسشنامه ها، پرسشنامه مخدوشي مشاهده نشد و پرسشنامه هاي ٣٠٠ نفر با استفاده از مدل يابي معادلات ساختاري تحليل شد.
tolerance مدل اهمال کاري تحصيلي بر اساس کمال گرايي در دانش آموزان دختر: نقش ميانجيگر ذهن آگاهي The Model of academic procrastination based on perfectionism in femal students: The mediating role of mind گفت مفروضه همخطي بودن نيز در بين داده هاي پژوهش حاضر برقرار است .