چکیده:
زمینه: اهمیت توجه به عملکرد کارکنان در پرتوی هوش هیجانی و هوش اخلاقی میتواند راهشگای مسائل مدیریت باشد، با درک این مهم هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین هوش هیجانی و هوش اخلاقی با عملکرد کارکنان در سازمان آموزش و پرورش استان فارس میباشد. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد، جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی پرسنل سازمان آموزش و پرورش استان فارس به تعداد 500 نفر میباشد، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 218 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، روش برآورد حجم نمونه فرمول کوکران بود. ابزار گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی، هوش هیجانی و هوش اخلاقی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS18 و LISREL صورت پذیرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی و هوش اخلاقی با عملکرد کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتیجهگیری: در نتیجه میتوان برای توسعه عملکرد کارکنان از هوش هیجانی و هوش اخلاقی بهره گرفت.
Background: The importance of paying attention to the performance of employees in the light of emotional intelligence and moral intelligence can be the solution to management issues, with the understanding of this importance, the aim of the present study is to investigate the relationship between emotional intelligence and moral intelligence with the performance of employees in the education organization of Fars province.
Method: The descriptive research method is of the correlation type, the statistical population of the research includes all the personnel of the education and training organization of Fars province in the number of 500 people, using the simple random sampling method, 218 people were selected as a statistical sample, the method The estimation of sample size was Cochran's formula. The tool for collecting research data was the standard questionnaire of organizational performance, emotional intelligence and moral intelligence. Data analysis was done using structural equation model in SPSS18 and LISREL software.
Results: The results showed that there is a positive and significant relationship between emotional intelligence and moral intelligence with employee performance.
Conclusion: As a result, emotional intelligence and moral intelligence can be used to develop employees' performance.