چکیده:
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی برای تبیین رابطه ابعاد شخصیتی با رضایت از زندگی با تأکید بر نقش میانجی سبکهای رویارویی و منبع کنترل در بین دانشجویان ایرانی و ارمنی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان ایرانی و ارمنی بود که در سال تحصیلی 2009-2010 در دانشگاههای ایران و ارمنستان در حال تحصیل بودند. روش: به منظور نمونهگیری، با استفاده از روش خوشهای تصادفی تعداد 768 دانشجوی ایرانی و 768 دانشجوی ارمنی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای پنج عاملی شخصیت NEO (1985)، راهبردهای رویارویی کارور و همکاران (1989)، منبع کنترل راتر (1996) و رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985) گرد آوری شدند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که تمامی مسیرهای مستقیم موجود در مدل بجز تأثیر توافق پذیری بر منبع کنترل معنادار شدند. همچنین تمامی مسیرهای غیر مستقیم بهجز مسیر تأثیر توافق پذیری بر رضایت از زندگی با واسطهی منبع کنترل و مسیر تأثیر وظیفهشناسی بر رضایت از زندگی با نقش واسطهای سبک هیجانمدار منفی معنادار شدند. در نهایت بین ویژگیهای شخصیتی با منبع کنترل، سبکهای رویارویی و رضایتمندی در دانشجویان ایرانی و ارمنی رابطه معنادار وجود داشت (05/0P ) و مدل مفروض از برازندگی مطلوب برخوردار بود. نتیجهگیری: افراد با منبع کنترل درونی، ویژگی شخصیتی باوجدان بودن، انعطاف پذیری و سبک رویارویی مسئلهمدار، رضایت از زندگی بیشتری دارند.
Aim: This study aimed to explain the relationship between personality model and life satisfaction with the mediating role of coping styles and sources of control among Iranian and Armenian students. Methods: The present study population included all Iranian and Armenian students who were studying in Iranian and Armenian universities in the 2009-2010 academic years. For sampling, 768 Iranian and 768 foreign students were selected using a random sampling method. Data were obtained using the NEO (1985) five-factor personality questionnaire, Carver's stress coping (1989), Rutter's control source (1996), and the life satisfaction of Diner et al. (1985). Correlation and structural equation modeling were used to analyze the data. Findings: The results showed that all direct paths in the model except the effect of the agreement on the source of control were significant. Also, all indirect paths except the path of the effect of the agreement on life satisfaction through the source of control and the path of the effect of conscientiousness on life satisfaction were significant with the mediating role of the negative emotion-oriented style. Finally, there was a significant relationship between personality traits and control source, coping styles, and satisfaction in Iranian and Armenian students (P
Conclusion: As a result, people should use the source of internal control, conscientiousness, flexible personality, and problem-oriented coping style to increase life satisfaction.