چکیده:
معاد و حیات پس از مرگ، به معنای بازگرداندن انسان پس از مرگ به زندگی در روز قیامت است. معاد در دین اسلام اهمیت بسیاری دارد و بسیاری از آیات قرآن کریم، درباره معاد و مسایل پیرامونی آن است. در این میان ملاصدرا به عنوان بنیانگذار حکمت متعالیه و اولین فیلسوفی که با استفاده از براهین عقلی توانسته است به اثبات معاد جسمانی اهتمام ورزد، و تأکید بر ابتکارات فلسفی خود و در سایه دین مبین اسلام، کیفیت معاد جسمانی را ترسیم نموده است. ملاصدرا تلاش نموده است با تکیه بر حکمت متعالیهی خویش و با بیان یازده اصل، تحلیل عقلانی و کاملاً ابتکاری از معاد، به ویژه معاد جسمانی، ارائه دهد و هماهنگی میان عقل و شرع را در این زمینه به اثبات برساند. بعد از ملاصدرا پیروان حکمت متعالیه نیز اصل معاد را ضروری میدانند و با استفاده از براهین فلسفی و استفاده از آیات قرآنی موضوع تحقق معاد و اثبات معاد جسمانی را مطرح نمودهاند.
Resurrection and life after death means the return of a person after death to life on the Day of Resurrection. Resurrection is very important in the Islamic religion and many verses of the Holy Quran are about resurrection and its surrounding issues. In the meantime. Mulla Sadra, as the founder of transcendental wisdom and the first philosopher who has been able to pay attention to the proof of physical resurrection by using rational arguments, and emphasizing on his philosophical initiatives and in the shadow of Islam, has outlined the quality of physical resurrection. Mulla Sadra has tried to present a rational and completely innovative analysis of the resurrection, especially the physical resurrection, by relying on his transcendental wisdom and by stating eleven principles, and to prove the harmony between reason and Sharia in this field. After Mulla Sadra, the followers of Hikmat Ta'ala also consider the principle of resurrection to be necessary, and using philosophical arguments and the use of Quranic verses, they have raised the issue of the realization of resurrection and the proof of physical resurrection.