چکیده:
مقدمه: از مسائل مهم در امر آموزش و پرورش اصلاح باورها، احساسات و خواسته های افراد است؛ زیرا برای نیل به رشد، توسعه و پیشرفت جامعه و فرد بیش و پیش از ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، باید به درون انسان ها بازگشت و تغییرات درونی را در آن ها رقم زد. هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه تغییر درونی مطلوب (تغییر در باورها، احساسات و خواست ها) در اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران است.
روشها: این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا با به کارگیری روش «آنتروپی شانون» است. جامعهی تحلیلی شامل کلیه اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و نمونهی آماری آن شامل سندهای تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی است. ابزار انجام پژوهش، چک لیست محقق ساخته متشکل از 37 مؤلفهی فرعی که در ذیل سه مؤلفه اصلی به عنوان ابعاد سه گانهی عمل تغییر درونی مطلوب قرار گرفتهاند، میباشد و روایی محتوایی آن به تأیید تعدادی از متخصصان علوم تربیتی و روان شناسی رسید.
نتایج: در اسناد بالادستی در مجموع 1168 مرتبه به ابعاد سه گانه ی تغییر درونی مطلوب در انسان توجه شده، که بیشترین ضریب اهمیت (Wj) به بُعد گرایشی تغییر درونی مطلوب با ضریب 341/0 تعلق داشته و پس از آن بُعد معرفتی با ضریب اهمیت 334/0 و بُعد ارادی با ضریب اهمیت 325/0 قرار دارد. هم چنین، میزان بار اطلاعاتی (Ej) در ابعاد سه گانه به ترتیب مربوط به بُعد گرایشی با (257/1)، بُعد معرفتی (230/1) و بُعد ارادی (149/1) است.
نتیجهگیری: نگارندگان اسناد آموزش و پرورش در تنظیم محتوای اسناد مذکور، برای بُعد گرایشی اهمیت بیشتر نسبت به بُعد معرفتی و بُعد ارادی قائل شدهاند؛ زیرا تا فرد از نظر عاطفی برانگیخته نشود تغییر انجام نمیشود و تحقق دیگر ابعاد با دشواری روبروست.
. The purpose of this study is to investigate the position of the desired internal chang (change in beliefs, feelings and desires) in the upstream documents of the educational system of Iran.
Method: In this study, Shannon entropy method is employed to provide a descriptive content analysis. The high level documents of the education system and its statistical samples including the documents of fundamental change and the document of the national curriculum were considered. The research tool was a checklist consisting of 37 sub-components involved in three main components as the triple acts of the desired internal change. Content validity of this checklist was approved by seven professors of educational sciences.
Results: In upstream documents A total of 1168 times Attention has been paid to the 3 dimensions of the desired inner change in man, which is the most coefficient of importance (wj) belonged to the dimension of the desired internal change tendency with a coefficient of (0.341) And then there is The epistemological dimension with a coefficient of importance (0.334) and the voluntary dimension with a coefficient of importance (0.325). Also, the amount of information load (Ej) in3dimensions, respectively is related to the tendency dimension (1.257), the epistemological dimension (1.230) and the voluntary dimension (1.149).
Conclusion: The authors of education documents, in regulating the content of the mentioned documents, have paid more attention to the orientation dimension than the Epistemological Dimension and the Voluntary Dimension; Because no change takes place until the person is emotionally aroused, and the realization of other dimensions is difficult.