چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و کاربرد فناوری اطلاعات با عملکرد مربیان ورزشی استان قم (قهرمانی، همگانی) انجام شد. روش: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری آن کلیه مربیان ورزشی هیأتهای فعال استان قم هستند. حجم نمونه براساس جدول مورگان، 215 نفر تعیین گردید که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، مقیاس استاندارد نقش فناوری اطلاعات در ورزش لایبرمان (2005) و دو پرسشنامه محققساخته برای سنجش میزان کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد بود که روایی و پایایی آنها تأیید شد. دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل و تکنمونهای و ضریب همبستگی پیرسون) در نرمافزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که بین سواد اطلاعاتی و کاربرد فناوری اطلاعات با عملکرد مربیان ورزشی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین نظر مربیان در دو بُعد قهرمانی و همگانی در متغیر سواد اطلاعاتی، تفاوت معناداری وجود دارد، اما در میزان کاربرد فناوری اطلاعات، تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0< P).نتیجهگیری: سواد اطلاعاتی و فناوری اطلاعات در افزایش عملکرد مربیان موثر است.
Objectives: The present study aimed to study the relationship between information literacy and the use of information technology with the performance of sports coaches (public and championship) in Qom province.Methods: The research method is a descriptive correlation. The statistical population is all the sports coaches of the active committees in Qom province. For the sample size, 215 people were randomly selected based on Morgan's table. The measurement tools were Lieberman's (2005) standard scale of the role of information technology in sports and two researcher-made questionnaires to measure the use of information technology and performance, which their validity and reliability were confirmed. Research data were analyzed using descriptive and inferential statistics (independent and one-sample t-test and Pearson correlation coefficient) in SPSS-22 software.Results: The results showed that there is a positive and significant relationship between information literacy and information technology use with the performance of sports coaches. Also, there is a significant difference between the opinions of the coaches in the two dimensions of the championship and the public in the information literacy variable, but no significant difference was observed in the amount of information technology use (PConclusions: Information literacy and information technology are effective in increasing the performance of coaches.
خلاصه ماشینی:
com چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه سواد اطلاعاتي و کاربرد فناوري اطلاعات با عملکرد مربيان ورزشي استان قم (قهرماني، همگاني) انجام شد.
يافته ها: نتايج نشان داد که بين سواد اطلاعاتي و کاربرد فناوري اطلاعات با عملکرد مربيان ورزشي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
پژوهش حاضر برگرفته از: پاياننامه کارشناسي ارشد، دانشجو: فائزه السادات نعمتي، با عنوان: رابطه ميزان آگاهي استفاده، ميزان آشنايي و کاربرد فناوري اطلاعات با عملکرد مربيان ورزشي استان قم )بعد قهرماني و همگاني(، استاد راهنما: طاهره ندايي، ارائه شده در گروه تربيت بدني، دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه قم ، سال ١٣۹٨ است.
هدف اصلي: بررسي رابطه سواد اطلاعاتي و کاربرد فناوري اطلاعات با عملکرد مربيان ورزشي استان قم )بعد قهرماني و همگاني(.
سوال اول: آيا بين سواد اطلاعاتي و کاربرد فناوري اطلاعات با عملکرد مربيان سطح قهرماني و همگاني رابطه معنيداري وجود دارد؟ براي پاسخ به اين سوال از آزمون ضريب همبستگي پيرسون، براي بررسي رابطه بين متغيرها استفاده شد که نتايج آن در جدول شماره )۱( ارائه شده است.
سوال دوم: ميزان سواد اطلاعاتي و کاربرد فناوري اطلاعات مربيان سطح قهرماني و همگاني چقدر است؟ براي پاسخ به اين سوال از آزمون t تک نمونهاي استفاده شد که نتايج آن در جدول شماره )۱( ارائه شده است.
٧. نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه سواد اطلاعاتي و کاربرد فناوري اطلاعات با عملکرد مربيان ورزشي استان قم )همگاني و قهرماني( انجام شد.
نتايج پژوهش حاضر نشان داد که بين کاربرد فناوري اطلاعات و عملکرد مربيان ورزشي استان قم رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.