چکیده:
امروزه تاثیرگذاری رسانهها در همه ابعاد زندگی گسترده شده و تصور دنیای بدون رسانه و خبر دشوار است. رسانهها در کنار تاثیرات مفید و مثبتی مانند نظارت عمومی، آگاهی و اطلاعرسانی و مقابله با مفاسد اقتصادی، میتوانند در مواردی به تهدیدی علیه جامعه نیز تبدیل شوند. در جریان جنگهای نرم و غیرسخت، رسانهها نقش اصلی را بهعهده دارند. رسانهها به شیوههای گوناگون میتوانند تا فضای ذهنی گروههای هدف را در جهت اهداف و خواستههای دشمنان شکل دهند که در این حالت جنگ رسانهای شکل میگیرد. لذا مدیریت تهدیدات رسانهای و مقابله با چنین جنگی ضروری است. باتوجه به اینکه مقابله با چنین جنگی نمیتواند بصورت سخت باشد، لذا باید از تکنیکهای نرم استفاده نمود. جرمشناسی فرهنگی یکی از شاخههای جرمشناسی انتقادی است که به اهمیت نقش رسانهها در جامعه میپردازد و راهکارهای فرهنگی را پیشنهاد می-دهد. بر این اساس، مقاله حاضر به بررسی راهکارهای مدیریت تهدیدات رسانهای پرداخته و به این نتیجه میرسد که افزایش سواد رسانهای بین مدیران، جهاد تبیین رسانهای و تولید محتواهای سنجیده و بصیرتافزایی رسانهای از راهکارهای مقابله با جنگ رسانهای است و رسانههای داخلی باید با تمام توان در جهت بازنمایی حقایق و افشاگری علیه جهان غرب بپردازند.
خلاصه ماشینی:
مدیریت تهدیدات رسانهای علیه جمهوری اسلامی ایران در پرتو جرمشناسی فرهنگی حسین ابراهیمی 1 ، محسن محمودی 2 چکیده امروزه تأثیرگذاری رسانهها در همه ابعاد زندگی گسترده شده و تصور دنیای بدون رسانه و خبر دشوار است.
بر این اساس، مقاله حاضر به بررسی راهکارهای مدیریت تهدیدات رسانهای پرداخته و به این نتیجه میرسد که افزایش سواد رسانهای بین مدیران، جهاد تبیین رسانهای و تولید محتواهای سنجیده و بصیرتافزایی رسانهای از راهکارهای مقابله با جنگ رسانهای است و رسانههای داخلی باید با تمام توان در جهت بازنمایی حقایق و افشاگری علیه جهان غرب بپردازند.
با عنایت به مطالب مذکور، سوال اصلی مقاله حاضر این است که تهدیدات رسانهای علیه ایران چیست و راهکارهای مدیریت و مقابله با این تهدیدات در پرتو جرمشناسی فرهنگی کدامند؟ پیشینه تحقیق - هادی جمشیدیان و اصغر افتخاری در مقالهای با عنوان «مدیریت تهدیدات رسانهای در جنگ نرم»، در سال 1390 اذعان نمودهاند که یکی از دغدغههای اصلی مدیریت تهدیدات عدم شناخت ماهیت تهدیدات است که میتواند به تحلیل ناقص و در نتیجه اتخاذ الگوهای مدیریتی ناکارآمد منتهی شود و بدین ترتیب آسیبهای ناشی از تهدید را افزایش دهد.
با این شرایط، جنگ رسانهای تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها بصورت غیررسمی ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسیاش از رسانهها بهرهگیری میکند.
همچنین اختلافافکنی و قرار دادن گروههای مختلف از مردم در مقابل نظام و نهادهای انقلابی، زمینهسازی برای نافرمانیهای مدنی و ایجاد آشوب و شورش، ارائه راهحلهای منحرف کننده در قالب راههای میانبر و سهلالوصول به نخبگان و افراد نفوذی خود، به منظور منحرف کردن مسیر انقلاب و کشور را میتوان از دیگر اقدامات دشمن در جنگ رسانهای علیه مردم ایران دانست.