چکیده:
جهاد ابتدایی، از ضروریات دین اسلام میباشد و فریقین بر وجود آن اتفاق نظر دارند. در سالهای
اخیر، حرک تهایی مشاهده میشود که این حکم فقهی را مخالف موازین حقوق بشر نشان میدهد و
حتی برخی ادعا کردند که اصلا در اسلام جهاد ابتدایی وجود ندارد و همهی جنگهای زمان پیامبر صلی
الله علیه و آله، جنبه دفاعی داشتند. در این مقاله، به روش کتابخان های تلاش خواهیم کرد ، اولا ادله جهاد
ابتدایی را براساس شریعت اسلامی تبیین نماییم و سپس نشان دهیم این حکم شرعی، مباینت و
مخالفتی با حقوق بشر ندارد و اصلا در مقام اعمال و دفاع از حقوق بشر، ضرورت دارد. در واقع آنچه
که امروزه تحت عنوان حقوق بشر، ارائه م یشود، حقوق بشر مبتنی بر آموزههای سکولار است اما
حقوق بشر بر مبنای فطرت انسانی، اقتضا دارد که با کسانی که حقوق الهی و انسانی را پایمال می-
نماین د، برخورد صورت گیرد تا فساد از جهان ریشه کن شود. در واقع آنچه که به عنوان جهاد ابتدایی
یاد میشود، چهره ای از قلمرو وسیع نظری هی عمومی دفاع در شریعت اسلامی میباشد
خلاصه ماشینی:
در سالهای اخیر، حرکتهایی مشاهده میشود که این حکم فقهی را مخالف موازین حقوق بشر نشان میدهد و حتی برخی ادعا کردند که اصلا در اسلام جهاد ابتدایی وجود ندارد و همهی جنگهای زمان پیامبر صلی الله علیه و آله، جنبه دفاعی داشتند.
بنابراین؛ پیشینه مقالاتی که در خصوص این موضوع نگارش یافته است، بر اساس مسلم دانستن اصل وجود حکم جهاد ابتدایی، نگارش یافته بودند و حداکثر جنبه انتقادی داشتند؛ در حالی که تمایز این مقاله با سایر مقالات پیشین این است که، با توجه به اینکه در زمان کنونی برخی از فقها مشروعیت جهاد ابتدایی و وقوع آن را زیر سوال برده و قائل هستند که تمامی جنگهای پیامبر جنبه دفاعی داشته و همچنین برخی از حقوقدانان و فلاسفه اسلامی معتقدند که جهاد ابتدایی با مبانی و موازین حقوق بشری مخالف میباشد، در این مقال کوشیدهایم که هم مشروعیت جهاد ابتدایی را اثبات نماییم و همچنین نشان دهیم که جهاد ابتدایی، نه تنها مخالفت و مباینتی با موازین حقوق بشری ندارد، بلکه حتی موافق حقوق بشر واقعی نیز میباشد.
در این فراز آیه نیز، برای اینکه فساد و تباهی از روی زمین برداشته شود، شرط دفع فساد را خداوند متعال، دفاع در برابر متجاوز و ظالم میداند و همین امر نشان میدهد که جهاد در شرائع الهی جنبه دفاعی و نه ابتدایی داشته است.