چکیده:
این پژوهش تحلیل پدیدة مصرف تجملی و برکشیدن امر جنسی درمجالس مذهبی زنانهرا به عنوان نوعی حوزة عمومی در مرکز توجه قرار داده است. روش مورد استفاده درپژوهش حاضر کیفی بوده و از مصاحبه های نیمه ساختاریافته برای جمع آوری اطلاعاتاستفاده شده است. انتخاب افراد مشارکت کننده در این تحقیق با استفاده از روشنمونه گیری هدفمند و مالک محور صورت پذیرفته و در نهایت داده های به دست آمده، ازطریق روش تحلیل مضمونی بررسی شدهاند. طبق یافته ها 4 عامل اصلی تظاهر، نمایشسبک زندگی، تجملگرایی و مدیریت بدن از مهمترین مولفه هایی بوده که ساخت کلیمصرف تظاهری در برکشیدن جنسیت زنانه در مجالس مذهبی زنانه را تشکیل داده اند.یکی از جدیترین پیامدهای ظهور این نوع مصرف در این مجالس، ایجاد نوعی ساختنزاع بین معناهایی متفاوتی است که سوژه های شرکت کننده در این مجالس بین ابژه ها وتعینات مذهبی و ابژة مصرف مدرنیستی فهم میکنند. همچنین، پذیرش این نوع مصرفبه منظور رونق و توسعة محیطی این مجالس میتواند تعینات مذهبی که مجالس مذکوربه خاطر آنها شکل گرفته اند را ذیل منطق ابژه های مصرف مدرنیستی قرار دهد
This study focuses on the analysis of the phenomenon of luxury consumption and sexual harassment in women's religious gatherings as a kind of public sphere. The method used in the present study is qualitative and semi-structured interviews have been used to collect information. The selection of participants in this study was done using purposive and criterion sampling method and finally the obtained data were reviewed through thematic analysis method. According to the findings, the four main factors of manifestation, lifestyle display, luxury and body management are the most important components that have formed the general structure of demonstrative consumption in the removal of female gender in women's religious assemblies. One of the most serious consequences of the emergence of this type of consumption in these assemblies is the creation of a kind of construction of conflict between different meanings that the subjects participating in these assemblies understand between objects and religious designations and the object of modernist consumption. Also, the acceptance of this type of consumption for the sake of prosperity and environmental development of these assemblies can put the religious designations for which these assemblies were formed under the logic of modernist objects of consumption.
خلاصه ماشینی:
فهمي جامعه شناختي از مصرف تظاهري در مجالس مذهبي زنانه عطيه خاکسارفرد١ تاريخ دريافت : ٠٤-٠٥-١٤٠٠ دکتر محمد تقي کرمي قهي ٢ تاريخ پذيرش : ٠٦ -٠٧-١٤٠٠ چکيده اين پژوهش تحليل پديدة مصرف تجملي و برکشيدن امر جنسي درمجالس مذهبي زنانه را به عنوان نوعي حوزة عمومي در مرکز توجه قرار داده است .
طبق يافته ها ٤ عامل اصلي تظاهر، نمايش سبک زندگي ، تجمل گرايي و مديريت بدن از مهمترين مولفه هايي بوده که ساخت کلي مصرف تظاهري در برکشيدن جنسيت زنانه در مجالس مذهبي زنانه را تشکيل داده اند.
در اين پژوهش ، زناني که در مجالس مذهبي زنانه فعالانه مشارکت دارند به مثابۀ سوژه هاي آگاهي نشان داده مي شوند که قصد دارند حوزه اي از زيست اجتماعي - فردي براي خود بيافريند.
در ايران ، مصرف و درگير شدن بدن در شکل عمل هاي زيبايي و مصرف و هويت يابي طبقاتي و اجتماعي در شکل نمايش سبک زندگي لاکچري بازنمايي شده است ؛ در عين حال زنان به عنوان گروهي که نمايش بدن و مصرف در آنها بيشتر نمايان شده و تظاهرات و عينيت بيشتري در جامعۀ کنوني ايران دارند، بيش از ديگران مورد توجه قرار گرفته اند.
اما در مجالس مذهبي زنانه به نظر مي رسد طبق يافته هاي اين پژوهش مصرف در شکل تجملي و تظاهري عمدتاً ساخت کلي اين مجالس را دربرگرفته يا دست کم خطري جدي در اين باره به وجود آمده است .