چکیده:
زمینه و هدف: برقراری امنیّت پایدار از طریق همکاری مردم با پلیس میسر است و در این همکاری، نحوۀ ارتباط، عملکرد و رفتار مناسب و مؤثر پلیس با شهروندان، نقش اساسی را ایفا میکند؛ بنابراین شناسایی علمی و ارائه الگوی عملی راهکارهای تحول در ارتباط و رفتار کارکنان کلانتریها و پاسگاههای انتظامی بهعنوان هدف اصلی این پژوهش، میتواند در این زمینه یاریگر سازمان پلیس باشد.روش: این پژوهش، از نظر روش از نوع ترکیبی (کیفی- کمی) است. بهمنظور تأیید مؤلفههای احصاشده و سنجش روایی و اعتبار الگو، پرسشنامۀ محققساختهای تنظیم و از دادههای گردآوریشده برای تحلیل عاملی تأییدی بهرهبرداری شد. جامعۀ آماری، شامل صاحبنظران، فرماندهان و رؤسای پلیس پیشگیری و کلانتریهای فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران است. در مرحلۀ اول، تعداد 35 نفر و در مرحلۀ تعیین روایی، 70 نفر کارشناس و متخصص بهصورت روش هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای حصول اطمینان از اعتبار پرسشنامه، از اعتبار محتوایی و برای سنجش پایایی مقیاسهای مورداستفاده، از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.یافتهها: بر اساس نتایج تحلیل عاملی، مقدار بار عاملی همۀ عوامل مؤثر بر تحول رفتاری کارکنان اعم از عوامل اعتقادی، مدیریت و نقش فرماندهان، عوامل روانشناختی، آموزش، ساختار سازمانی و شغل، نظارت و کنترل و عوامل فراسازمانی بزرگتر از 40/0 و مطلوب است.نتیجهگیری: بهطورکلی، بر اساس یافتهها و نتایج حاصل از پژوهش، سه دسته عوامل (باوراننده، برانگیزاننده و بازدارنده) در تحول رفتاری کارکنان کلانتریها تأثیر دارد که تعامل صحیح، اثربخش و همافزای این عوامل، موجب تثبیت و تحکیم رفتارهای سازنده، مقبول و استاندارد و از بین رفتن رفتارهای مسئلهساز و مشکلآفرین در سازمان ناجا میشود.
Background and Aim: Sustained security is possible through the cooperation of the people with the police, and in this cooperation, the manner of communication, performance and appropriate and effective behavior of the police with the citizens, plays a key role; Therefore, scientific identification and presentation of a practical model of transformation strategies in the relationship and behavior of police officers and police stations as the main purpose of this study, can help the police in this regard.Method: This research utilized a mixed method (qualitative-quantitative). In order to confirm the enumerated components and assess the validity and reliability of the model, a researcher-made questionnaire was compiled and the collected data were used for confirmatory factor analysis. The statistical population includes experts, commanders and heads of prevention police and police stations of the Special Police Command in the west of Tehran province. In the first stage, 35 people and in the validity determination stage, 70 experts and specialists were selected as a sample as a purposeful method. Content validity was used to ensure the validity of the questionnaire and Cronbach's alpha coefficient method was used to assess the reliability of the scales used.Results: Based on the results of factor analysis, the amount of factor load of all factors affecting the behavioral change of employees including belief factors, management and role of commanders, psychological factors, training, organizational structure and job, supervision and control and extra-organizational factors greater than 0.40 and It is desirable.Conclusion: In general, based on the findings and results of the study, three categories of factors (believing, motivating and inhibiting) affect the behavioral evolution of police officers that the correct, effective and synergistic interaction of these factors, stabilizes and strengthens constructive, acceptable and standard behaviors. And the elimination of problematic and problematic behaviors in the organization becomes NAJA.
خلاصه ماشینی:
الگوي جامعه شناختي تحول رفتار کارکنان کلانتريها و پاسگاه هاي انتظامي فرماندهي 1 انتظامي ويژه غرب استان تهران 2 قدير بخشي جغناب تاريخ دريافت : ٠٩/ ١٣٩٩/١١ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٤/١٥ چکيده زمينه و هدف : برقراري امنيت پايدار از طريق همکاري مردم با پليس ميسر است و در اين همکاري، نحوة ارتباط ، عملکرد و رفتار مناسب و مؤثر پليس با شهروندان ، نقش اساسي را ايفا مي کند؛ بنابراين شناسايي علمي و ارائه الگـوي عملـي راهکارهـاي تحول در ارتباط و رفتار کارکنان کلانتريها و پاسگاه هاي انتظامي به عنوان هدف اصلي اين پژوهش ، مـي توانـد در ايـن زمينـه ياريگر سازمان پليس باشد.
امـروزه ، برقراري امنيت پايدار با همکاري مردم بـا پلـيس ميسـر اسـت و در ايـن همکـاري نحـوة رفتار، عملکرد، برخورد مناسب و مؤثر پلـيس بـا مـردم ، نقـش اساسـي را ايفـا مـي کنـد؛ بنابراين شناسايي علمي و ارائه الگوي عملي راهکارهاي تحول در ارتباط ، رفتار و گفتـار کارکنان کلانتريها و پاسگاه هاي انتظامي به عنوان هدف اصلي اين پـژوهش ، مـي توانـد در اين زمينه ياريگر سازمان پليس باشد.
نتايج حاصل از اين پژوهش نشان مي دهد رؤساي کلانتريهاي شـهر تهـران در تغييـر و اصلاح رفتار کارکنان خود هدفمند هستند، از تنوع تقويتي بهره گرفته و به فوريت آن توجه دارند و در اين راستا ضمن بهره گيري از تقويت هاي مثبت در رفتار خود، عدالت را نيز رعايت مي کنند که اين موضـوع مـي توانـد ضـمن افـزايش بهـره وري کارکنـان ، موجب انجام وظايف مطلوب آنان براي پيشگيري از جرائم در سطح جامعه شود.