چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین هوش سازمانی و مشتری گرایی در استخرهای استان گلستان بود. این تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان استخرهای شنا استان گلستان بود. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 115 نفر تعیین گردید که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسشنامه ها جهت تکمیل در اختیار آنها قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه هوش سازمانی آلبرشت (2003) و پرسشنامه مشتری گرایی کوازی (2002) بود. پایایی پرسشنامه های هوش سازمانی و مشتری گرایی به ترتیب 90/0 و 81/0 به دست آمد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مشتری گرایی با تمام مولفه های هوش سازمانی ارتباط مثبت معنادار وجود داشت (P<0.05). بیشترین شدت همبستگی مربوط به میل به تغییر (r=0.56) و کمترین شدت مربوط به فشار عملکرد (r=0.316) بود. شدت همبستگی تقریبا برای همگی متغیرها مطلوب بود. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین متغیرهای پیش بینی کننده، سطح معناداری سرنوشت مشترک (028/0)، میل به تغییر (002/0) و روحیه (009/0) معنادار بودند. واریانس مشترک با متغیر مشتریگرایی به ترتیب برای سرنوشت مشترک، میل به تغییر و روحیه 205/0، 32/0 و 306/0 بود. مشتری گرایی با تمامی مولفه های هوش سازمانی ارتباط مثبت معنادار داشت که از نظر شدت همبستگی به ترتیب میل به تغییر، روحیه، بینش راهبردی، سرنوشت مشترک، اتحاد و توافق، دانش کاربردی و فشار عملکرد دارای بیشتر ارتباط بودند. در این بین، نتایج نشان داد که تنها از طریق سه مولفه ی میل به تغییر، روحیه و سرنوشت مشترک می توان مشتری گرایی را در استخرهای استان گلستان پیش بینی کرد.
خلاصه ماشینی:
نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مشتریگرایی با تمام مولفههای هوش سازمانی ارتباط مثبت معنادار وجود داشت (P واژههاي كليدي: هوش سازمانی، مشتری گرایی، استخرهای شنا استان گلستان مقدمه امروزه دنیای کسب و کار بر پایه مشتریگرایی و رضایت مشتریان استوار است و به گونهای که گسترش خدمات و حتی ارائه آن بدون در نظر گرفتن این اصل نه تنها مشکل بلکه غیر ممکن است.
نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون جهت بررسی ارتباط بین مشتریگرایی و مولفههای هوش سازمانی در جدول 2 ارائه شده است.
05 بحث بر اساس نتایج پژوهش حاضر، بین مشتریگرایی و ابعاد هوش سازمانی از دیدگاه کارکنان استخرهای استان گلستان ارتباط معنادار وجود دارد.
همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که بین بینش استراتژیک و مشتریگرایی از دیدگاه کارکنان استخرهای استان گلستان ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.
نتایج تحقیق نشان داد که بین سرنوشت مشترک و مشتریگرایی از دیدگاه کارکنان استخرهای استان گلستان ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.
نتایج تحقیق نشان داد که بین میل به تغییر و مشتریگرایی از دیدگاه کارکنان استخرهای استان گلستان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج تحقیق نشان داد که بین فشار عملکرد و مشتریگرایی از دیدگاه کارکنان استخرهای استان گلستان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
The Relationship between Organizational Intelligence and Customer Orientation in Swimming Pools in Golestan Province Somayeh Poodineh1, Masoumeh Kalateh Seifari2, Saied Ghorbani3 1.
Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Azad University, Aliabad Katul branch Abstract The purpose of the current research was to determine the relationship between organizational intelligence and customer orientation in swimming pools in Golestan province.