چکیده:
این پژوهش به بررسی اثربخشی استراتژی بازاریابی سبز بر رفتار خرید مصرف کنندگان (مطالعه موردی مشتریان فروشگاههای بزرگ عرضه کننده مواد غذایی در شیراز) میپردازد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی اجرا توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری مورد نظر این تحقیق عبارت از همهی مشتریان فروشگاههای بزرگ عرضه کننده مواد غذایی در شهر شیراز میباشد. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی استفاده گردید و 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. دادههای پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد بازاریابی سبز و رفتار خرید مشتریان جمع آوری شد. روایی محتوایی پرسشنامههای پژوهش مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. همچنین با استفاده از آزمون بارتلت، روایی پرسشنامه بازاریابی سبز و پرسشنامه رفتار خرید مشتریان تأیید شد. پایایی پرسشنامههای تحقیق با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. دادههای حاصل با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. بررسی نتایج تحقیق نشان داد که بازاریابی سبز بر رفتار خرید مصرف کنندگان در فروشگاههای بزرگ عرضه کننده مواد غذایی در شیراز مؤثر است. همچنین نتایج آزمون T نشان داد که بین دیدگاه مشتریان زن و مرد در مورد تأثیر بازاریابی سبز بر رفتار خرید مصرف کنندگان در فروشگاههای بزرگ عرضه کننده مواد غذایی در شیراز تفاوت معناداری وجود ندارد.
This study investigates the effectiveness of green marketing strategy on consumer buying behavior (a case study of customers of large grocery stores in Shiraz). The research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of how it is performed. The statistical population of this study is all customers of large food stores in Shiraz. In this study, random sampling method was used and 384 people were selected as the sample. Research data were collected using two standard questionnaires of green marketing and customer buying behavior. The content validity of the research questionnaires was confirmed by experts. Also, using Bartlett test, the validity of Green Marketing Questionnaire and Customer Purchasing Behavior Questionnaire was confirmed. The reliability of the research questionnaires was calculated using Cronbach's alpha method. The obtained data were analyzed using descriptive and inferential statistics. The results of the study showed that green marketing is effective on consumer shopping behavior in large grocery stores in Shiraz. Also, the results of T-test showed that there is no significant difference between the views of male and female customers about the effect of green marketing on consumer buying behavior in large grocery stores in Shiraz.
خلاصه ماشینی:
بررسي نتايج تحقيق نشان داد که بازاريابي سبز بر رفتار خريد مصرف کنندگان در فروشگاههاي بزرگ عرضه کننده مواد غذايي در شيراز مؤثر است .
همچنين نتايج آزمون رگرسيون نشان داد که که محصول سبز، ترفيع سبز، توزيع سبز و قيمت سبز بر رفتار خريد مصرف کنندگان در فروشگاه هاي بزرگ عرضه کننده مواد غذايي در شيراز تاثير معناداري دارد.
اين تحقيق نيز به دنبال پاسخگويي به اين سؤال اساسي است که آيا آميخته بازاريابي سبز بر رفتار خريد سبز مصرف کنندگان فروشگاه هاي بزرگ عرضه کننده مواد غذايي در شيراز تاثير معناداري دارد؟ اهميت و ضرورت تحقيق بازاريابي سبز از دو ديدگاه کلي حائز اهميت است .
فرضيات ويژه تحقيق ١- آميخته محصول سبز بر رفتار خريد مصرف کنندگان در فروشگاه هاي بزرگ عرضه کننده مواد غذايي در شيراز تاثير معناداري دارد.
٢- آميخته ترفيع سبز بر رفتار خريد مصرف کنندگان در فروشگاه هاي بزرگ عرضه کننده مواد غذايي در شيراز تاثير معناداري دارد.
٣- آميخته توزيع سبز بر رفتار خريد مصرف کنندگان در فروشگاه هاي بزرگ عرضه کننده مواد غذايي در شيراز تاثير معناداري دارد.
٤- آميخته قيمت سبز بر رفتار خريد مصرف کنندگان در فروشگاه هاي بزرگ عرضه کننده مواد غذايي در شيراز تاثير معناداري دارد.
آزمون فرضيه هاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) فرض اول پژوهش مبني بر بررسي تأثير آميخته محصول سبز بر رفتار خريد مصرف کنندگان است که به دليل اينکه sig کمتر از ٥ درصد است و نيز مقدار T.
فرض دوم پژوهش مبني بر بررسي تأثير آميخته ترفيع سبز بر رفتار خريد مصرف کنندگان است که به دليل اينکه sig کمتر از ٥ درصد است و نيز مقدار T.