چکیده:
امروزه دانشگاهها در عرصههای متعددی از جمله ابعاد مدیریت دانشجویان در سطح ملی و بین المللی، با یکدیگر در رقابت هستند. این پژوهش قصد دارد به بررسی و طراحی مدل استراتژیک توسعهی شایستگیهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی بپردازد. هدف اصلی این مطالعه، طراحی الگوی استراتژیک توسعه شایستگیهای کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی است. با توجه به ماهیت و اهداف تحقیق، برای پاسخ به سوالات پژوهش، نظریهپردازی و ارائه مدلی زمینهای در مورد توسعه شایستگیهای کارآفرینانه، روش تئوری داده بنیاد در دستور کار قرار گرفته است. استفاده از روش تئوری داده بنیاد میتواند هدف توسعه دانش کاربردی در حوزه شایستگیهای کارآفرینانه را تحقق بخشد تا به تصمیمگیریهای آتی کمک نماید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران عالی، مدیران میانی، کارشناس مسئول دانشگاه علمی کاربردی استان گیلان میباشد که طبق گزارش دانشگاه علمی کاربردی استان گیلان 20 نفر بودند. در این پژوهش، فرایند تحلیل داده ها با توجه به اهمیت آن در رویکرد نظریه زمینهای طی سه مرحله کدگذاری صورت پذیرفته است. در پژوهش حاضر با تاکید بر رویکرد قابلیتهای سازمانی، شایستگیهای کارآفرینانه دانشجویان در سه مقوله اصلی استراتژی اشتیاق، استراتژی توانایی و استراتژی گرایش و هفت مقولههای فرعی شامل ارتباط با صنعت، بخش خصوصی، بخش مالی، زیرساخت، ساختار بازار، سازماندهی و سیاست های وزارت علوم تدوین شد.
Today, universities compete with each other in several areas, including the dimensions of student management at the national and international levels. This study intends to review and design a strategic model for the development of entrepreneurial competencies of students of the University of Applied Sciences. The main purpose of this study is to design a strategic model for the development of entrepreneurial competencies of students of the University of Applied Sciences. Due to the nature and objectives of the research, in order to answer the research questions, theorize and provide a background model for the development of entrepreneurial competencies, the data theory theory method of the foundation is on the agenda. Using the foundation data theory method can achieve the goal of developing applied knowledge in the field of entrepreneurial competencies to assist in future decisions. The statistical population of the present study includes senior managers, middle managers, experts in charge of Guilan University of Applied Sciences, which according to the report of Guilan University of Applied Sciences were 20 people. In this research, the data analysis process has been done during three coding stages due to its importance in the underlying theory approach. In the present study, with emphasis on organizational capabilities approach, students' entrepreneurial competencies in three main categories of passion strategy, ability strategy and orientation strategy and seven sub-categories including relationship with industry, private sector, financial sector, infrastructure, market structure , Organization and policies of the Ministry of Science were formulated.
خلاصه ماشینی:
اهميت کارآفريني و تأثير آن بر سرنوشت کشورها تا حدي است که برنامه ريزان و سياست گذاران براي توسعه آن در ابعاد گوناگون تلاش نمايند (قلندري و همکاران ، ١٣٩٢) و امروزه صرفاً دانشگاه هايي ميتوانند داعيه موفقيت داشته باشند که ضمن بهره گيري از آخرين يافته هاي دانش مديريت به استقبال خط ر رفته و متناسب با شرايط موجود خود را با روندهاي ملي و بين المللي همراه سازند.
در حال حاضر مهمترين موضوع مورد توجه هم در مط العات و محافل مختلف علمي و دانشگاهي (ايکاف (٢٠٠٤)؛ يمني (١٣٨٨)، کوک و همکاران (٢٠١٠)؛ فراست خواه (١٣٨٨)؛ ذاکرصالحي (١٣٨٩)؛ مهرعليزاده و صالحي عمران (١٣٩٠)؛ ثمري (١٣٩٤)؛ ) و هم در تجارب بيشتر دانشگاه ها در دنيا (از جمله دانشگاه هاي دولت کبک کانادا، دانشگاه هاي اروپا، ايالات متحده ، استراليا) موضوع باز تعريف استراتژيک از نقش و تصوير دانشگاه ، شکل گيري مفهوم جديدي از "توسعه " به معناي ط رحي براي تغيير و بهبود فعاليت هاي دانشگاهي و سازگاري با محيط پيراموني و توجه برنامه ريزي استراتژيک به رفتارهاي کل سيستم و همه جانبه نگر با تاکيد بر نوپيداييها و نهادينه کردن تفکر و عمل برنامه ريزي و نگاه به آن به ميداني تخصصي - حرفه اي تبديل شده است .
٢. روش تحقيق پژوهش حاضر با عنوان " ط راحي الگوي استراتژيک توسعه شايستگيهاي کارآفرينانه دانشجويان دانشگاه جامع علمي کاربردي استان گيلان )"، نيازمند شناسايي متغيرهاي مهم در زمينه توسعه شايستگي- هاي کارآفرينانه به عنوان مفهومي نوظ هور در مديريت بوده است ، به همين منظ ور مط العه اي در دستور کار قرار گرفت تا از ط ريق آن عوامل مرتبط با توسعه شايستگيهاي کارآفرينانه دانشجويان با بررسي داده هاي واقعي شناسايي گردد.