چکیده:
در دهههای اخیر نظامهای آموزشی در تلاش هستند تا برنامه های درسی دانش آموزان (به خصوصی ابتدایی) را به بهترین نحو ممکن طراحی، اجرا و ارزیابی نمایند تا به بیشترین اثربخشی و کارایی در امر آموزش دست یابند. برنامه های درسی باید به گونه ای باشد که در وهله ی اول انگیزش دانش آموزان را در فراگیری مفاهیم و مطالب درسی افزایش دهند؛ سپس باید شرایطی را فراهم کنند که دانش آموزان با دشواری کمتر مطالب را فرا گیرند و توانایی علمی خود را افزایش دهند؛ این برنامه ها باید به گونه ای باشند که خلاقیت و نوآوری را از همین بدو تحصیل به دانش آموزان بیاموزند و فراگیری علم را برای دانش آموزان شیرین نمایند. هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی برنامه ی درسی دوره ی ابتدایی بود. جهت دستیابی به اهداف فوق و هدف پژوهش حاضر گامهای زیر اجرا شد. که با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM ) و مشخصا تحلیل عاملی تأییدی (CFA ) و با استفاده از نرم افزار LISREL8.8 مورد آزمون قرار گرفت.
In recent decades, educational systems have been trying to design, implement, and evaluate student curricula (especially elementary) in the best possible way in order to achieve maximum effectiveness and efficiency in education. Curricula should be such as to increase students' motivation to learn concepts and content in the first place; They should then provide the conditions for students to learn less with difficulty and increase their academic ability; These programs should be in a way that teaches creativity and innovation to students from the very beginning of education and make learning science sweet for students. The main purpose of this study was to design and validate the elementary school curriculum. In order to achieve the above goals and the purpose of the present study, the following steps were performed. Which was tested using structural equation modeling (SEM) and specifically confirmatory factor analysis (CFA) and using LISREL8.8 software.Which was tested using structural equation modeling (SEM) and specifically confirmatory factor analysis (CFA) and using LISREL8.8 software.
خلاصه ماشینی:
جدول ٢-شاخص هاي برازش مدل زير سوال اول سوال فرعي پنجم پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) ١٥Confiimatory Factor Analysis ١٦LISREL (رجوع شود به تصویر صفحه) منبع : يافته هاي پژوهش پس از اطمينان از مناسب بودن شاخص هاي برازش مدل نوبت ، به ارائه ي مدل تحليل عاملي تأييدي مي رسد؛ بنابراين ، ابتدا بايد اين مدل در حالت معني داري نشان داده شود تا مشخص شود که مسير ها معني دار مي باشند يا خير.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢-تحليل عاملي تأييدي (مدل اندازه گيري) زير سوال اول سوال فرعي پنجم پژوهش در حالت معني داري (منبع : يافته هاي پژوهش ) مقادير روي مسير در تحليل عاملي تأييدي نشان دهنده ي آماره ي t تست مي باشند، که اگر اين آماره خارج از محدوده ي ١/٩٦ ± باشند، روابط و اعداد روي مسير معني دار خواهند بود.
جدول ٢-شاخص هاي برازش مدل زير سوال اول سوال فرعي ششم پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) ١٧Confiimatory Factor Analysis ١٨LISREL (رجوع شود به تصویر صفحه) منبع : يافته هاي پژوهش پس از اطمينان از مناسب بودن شاخص هاي برازش مدل نوبت ، به ارائه ي مدل تحليل عاملي تأييدي مي رسد؛ بنابراين ، ابتدا بايد اين مدل در حالت معني داري نشان داده شود تا مشخص شود که مسير ها معني دار مي باشند يا خير.
m. (2017) Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi Evaluation of Teaching Practice Course According to Opinions of Student Teachers,Universal Journal of Educational Research 5(9): .