چکیده:
کارآفرینیاجتماعی شامل فعالیتهای خلق ارزشاجتماعیِ نوآورانه است،که راهکاری اثرگذار و پایدار در راه توسعهاجتماعی جوامع میباشد. ماهیت کارآفرینیاجتماعی بهگونهای است که برای ایجاد ارزش و توسعه آن، نیازمند شناسایی ارزشهای شخصی کارآفرینان در طول زمان هستیم؛ بنابراین هدف پژوهش شناسایی و معرفی روند تکاملی این ارزشها درطول زمان بوده که منجربه ارزشآفرینیاجتماعی شدهاند. این پژوهش از نظر هدف توسعهای-کاربردی و روش تحقیق آن آمیخته متوالی اکتشافی است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و تکنیک مصاحبه عمیق هدفمند با 17 کارآفرین برتر دارنده جایزه مسئولیت اجتماعی برای جمعآوری دادهها و روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی استفاده و بخش کمی پژوهش از طریق آزمون تی تکنمونهای انجام و دادههای مورد نیاز آن از طریق پرسشنامه محقق ساخت با 150 نفر از مدیران و کارآفرینان شرکتهای برتر و روش نمونهگیری در دسترس صورت پذیرفت. نتایج نشان میدهد که نظام ارزشی کارآفرینان سلسلهمراتبی است و خلق ارزش مشترک مرحلهای میان خلق ارزش فردی و خلق ارزش اجتماعی است. همچنین نتایج حاکی از آن است که ارزشهای کارآفرینان در طول زمان شکل میگیرند و ارزشهای کارآفرینان اجتماعی موفق که منجر به رشد و توسعه کشور شدهاند، عبارتنداز: سعادتمندیجامعه، کرامتانسانی، عرقملی و میهنپرستی، اخلاقگرایی، استقلالمالی، پایداری روابط با دیگران، تعالیگروهی، برابری و عدالت، آسودگی و امنیت، رفاهکارکنان، اثبات خود به دیگران وقدرت و دیده شدن.
Social entrepreneurship is the activity of creating social value through innovation. The nature of social entrepreneurship is such that in order to create and develop value, we must identify the personal values of entrepreneurs; Therefore, the purpose was to identify and introduce the evolutionary process of personal values of social entrepreneurs over time that have led to social value creation. This study is exploratory in terms of its developmental-applied purpose and research method. In the qualitative part, the content analysis method and purposeful in-depth interview technique with the top 17 entrepreneurs holding the Social Responsibility Award are used to collect data and the purposeful snowball sampling method, and the quantitative part of the research is done through a t-test. The required data were obtained through a researcher-made questionnaire with 150 managers and entrepreneurs from top companies using the available sampling method. The results show that the value of entrepreneurs is hierarchical, and the creation of shared value is a step between the creation of personal and social value. The results show and the values of successful social entrepreneurs that have led to the growth and development of the country are: The well-being of society, human dignity, national and patriotic sweat, moralism, financial independence, sustainability in relationships with others, group excellence, equality and justice, comfort and security, employee well-being, proving oneself to others and power.
خلاصه ماشینی:
ماهیت کارآفرینی اجتماعی به گونه ای است که برای ایجاد ارزش و توسعه آن، نیازمند شناسایی ارزشهای شخصی کارآفرینان در طول زمان هستیم ؛ بنابراین هدف پژوهش شناسایی و معرفی روند تکاملی این ارزشها در طول زمان بوده که منجر به ارزشآفرینی اجتماعی شدهاند.
همچنین نتایج حاکی از آن است که ارزشهای کارآفرینان در طول زمان شکل میگیرند و ارزشهای کارآفرینان اجتماعی موفق که منجر به رشد و توسعه کشور شدهاند، عبارتاند از: سعادتمندی جامعه ، کرامت انسانی، عرق ملی و میهن پرستی، اخلاقگرایی، استقلالمالی، پایداری روابط با دیگران، تعالی گروهی، برابری و عدالت ، آسودگی و امنیت ، رفاه کارکنان، اثبات خود به دیگران و قدرت و دیده شدن.
خلق ارزش مشترک شامل سیاست ها و شیوههای عملیاتی است که هم زمان با پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی جامعه ای که در آن فعالیت میکند، باعث افزایش مزیت رقابتی نیز میگردد (٦٦ :٢٠١١ ,Porter and Kramer).
در تعریف دیگری خلق ارزش مشترک به عنوان ایجاد ارزش اقتصادی به گونه ای که با برطرف کردن چالش های اجتماعی برای جامعه نیز ارزش ایجاد کند، آورده شده است (٣٢٧ :٢٠١٥ ,Athanasopoulou and Selsky).
Co-creation of Value ارزش شخصی از دیدگاه خلق ارزش مشترک خلق ارزش مشترک نقطه ای است که در آن ارزشهای فردی، اقتصادی و اجتماعی با هم تلاقی دارند و هدف مشترک کسب وکار میباشد.
International Journal of Research in Business and Social Science, 8(3), 94-110.