چکیده:
قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران (1357 ش)، مردم سالاری دینی در ادبیات حکومت داری جهان جایگاهی نداشته و چندان باوری هم بر این مقوله استوار نبوده وصفت دینی برای مردم سالاری،تحقق نایافتنی به شمارمی آمد. اما از آنجایی که مبانی فکری شهیدبهشتی ریشه الهی داشته،ومتکی برباور های دینی ایشان بود؛ واین باوروجوهره قلبی، از وی انسانی راسخ ومصمم ساخته،وچنان باوری داشت، که امکان تاسیس چنین حکومتی چندان هم مشکل نبوده ونیست؛ ولی اراده،انگیزه وهمت همگانی خواص وحمایت عامه مردم را می طلبدورمز این مهم را درحضور چشم گیر مردم در صحنه های انقلاب دانسته.و مردم سالاری دینی را ضامن پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی می دانست وبر این اعتقاد استوربود که بدون مردم در این مسیر،راهی از پیش نخواهد برد وایمان داشت که اطاعت ازدستورات امام انقلاب، وتبعیت پذیری از فرامین راهبردی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) تنهاراه تثبیت وبقاء نظام اسلامی است. این تحقیق با روشی توصیفی وتحلیلی برآن است تا به این پرسش پاسخ دهدکه مولفه های مردم سالاری دینی ازنگاه تیورسین قانون اساسی اتقلاب اسلامی یعنی شهید بهشتی کدامند؟ واین نوشتار،درپاسخ به سیوال تحقیق؛ واژه های مانند:آزادی مدنی وبیان،عدالت (عدم فاصله طبقاتی) ،توسعه اجتماعی (پیشرفت اجتماعی)،تحزب (رقابت سالم) واخلاق سیاسی (رفتار اسلامی وسعه صدر) راازمولفه های مردم سالاری دینی می داند.
خلاصه ماشینی:
اما از آن جايي که مباني فکري شهيد بهشتي ريشه الهي داشته و متکي بر بـاورهـاي ديني ايشان بود؛ و اين باور و جوهره ي قلبي، از وي انساني راسخ و مصمم ساخته و چنان باوري داشت ، کـه امکان تأسيس چنين حکومتي چندان هم مشکل نبوده و نيست ؛ ولي اراده ، انگيزه و همت همگاني خـواص و حمايت عامه مردم را ميطلبد و رمز اين مهم را در حضور چشم گير مردم در صـحنه هـاي انقـلاب دانسـته و مردم سالاري ديني را ضامن پيشبرد آرمان هاي انقلاب اسلامي ميدانست .
اين مقالـه بـا روشي توصيفي-تحليلي برآن است تا به اين پرسش پاسخ دهدکه مؤلفه هـاي مـردم سـالاري دينـي از نگـاه تئورسين قانون اساسي انقلاب اسلامي يعني شهيد بهشتي کدامند؟ و اين نوشتار، در پاسخ به سئوال تحقيق ؛ واژه هايي مانند آزادي مـدني و بيـان ، عدالت (عـدم فاصـله طبقـاتي)، توسـعه اجتماعي(پيشـرفت اجتمـاعي)، تحزب (رقابت سالم ) و اخلاق سياسي(رفتار اسلامي و سعه صدر) را از مؤلفه هاي مردم سالاري ديني ميداند.
Explanation of the Concept of Religious Democracy in thePpolitical thought of Martyr Ayatollah Seyyed Mohammad Beheshti 1 Sajad Panahi Date of received: 2022/02/14 Date of Accept: 2022/04/01 Abstract Before the Islamic Revolution of Iran (1357 AH), religious democracy had no place in the literature of world governance and there was not much belief based on this category.