چکیده:
نشانهشناسی اجتماعی رویکردی است که با بررسی نشانههای موجود در متن در پی دستیابی به لایههای معنایی نهانی آن است. رمان نام تمام مردگان یحیاست، تازهترین اثر عباس معروفی، رمانی اجتماعی است که امکان وسیعی را برای معنایابی از طریق نشانههای اجتماعی داراست. در این پژوهش کوشیدهایم با بهرهگیری از نشانههای اجتماعی پییر گیرو، به گروهسازیهای مهم داستان که پایۀ کشمکشها و حوادث آن است، و نیز به نحوۀ سازماندهی گروهها و ابراز تعلق نویسنده نسبت به آنها بپردازیم. نتیجۀ پژوهش که بر اساس تحلیل کیفی و با تکیه بر مطالعات کتابخانهای و اسنادی صورت گرفته، گویای آن است که نشانههای اجتماعی در این رمان کارکردی شخصیتپردازانه دارد و نویسنده از خلال آنها دو گروه فکری اصلی متقابل را شکل داده که یکی چارچوبگریز و خواهان آزادی عمل در انتخاب و اندیشه و دیگری چارچوبگرا و خواهان نظارت و ارزیابی باورها و اعمال دینی است و بر سنتهای موجود تکیه دارد. این رویکرد پیوندی عمیق با ایدئولوژی حاکم بر جامعه برقرار میکند و از سوی آن حمایت میشود. تعدد نشانهها و گسترش مفاهیمی که نویسنده برای اعضای گروه اول به کار گرفته، و محدودیت و یا حذف نشانهها برای گروه دوم دلالتهایی بر همسویی او با باورها و کنش گروه اول و برتریبخشی آن نسبت به افکار گروه دوم است. نویسنده تقابل این دو گروه را موجب انشقاق جامعه میداند و پذیرش تفاوتها در امور دینی و اعتقادی و باورهای سنتی را راهی برای یگانگی آن، پیشنهاد میدهد.
Social semiotics is an approach that seeks to achieve its hidden semantic layers by examining the signs in the text. The novel the name of all the dead is Yahya, the latest work of Abbas Maroufi, a social novel that has a wide possibility for meaning through social signs. In this research, we have tried to use the persistent social signs of Pierre Guiraud to deal with the important groupings of the story that are the basis of its conflicts and events, as well as how to organize the groups and express the author's belonging to them. The result of the research, which is based on qualitative analysis and based on library and documentary studies, shows that social signs in this novel have a characterizing function, and through them, the author has formed two main reciprocal thought groups, one is non-framework oriented and seeks freedom of action in choice and thought, and the other is framework-oriented and seeks to monitor and evaluate religious beliefs and practices and relies on existing traditions. This approach establishes a deep connection with and is supported by the ideology that governs society. The multiplicity of signs and the expansion of the concepts used by the author for the members of the first group, and the restriction or elimination of signs for the second group are indications of his alignment with the beliefs and actions of the first group and its superiority over the thoughts of the second group. The author considers the confrontation between these two groups as dividing the society and suggests accepting the differences in religious and doctrinal matters and traditional beliefs as a way for its unity.
خلاصه ماشینی:
نتيجۀ پژوهش که بر اساس تحليل کيفي و با تکيه بر مطالعات کتابخانه اي و اسنادي صورت گرفته ، گوياي آن است که نشانه هاي اجتماعي در اين رمان کارکردي شخصيت پردازانه دارد و نويسنده از خلال آنها دو گروه فکري اصلي متقابل را شکل داده که يکي چارچوب گريز و خواهان آزادي عمل در انتخاب و انديشه و ديگري چارچوب گرا و خواهان نظارت و ارزيابي باورها و اعمال ديني است و بر سنت هاي موجود تکيه دارد.
خوانش انتقادي رمان نام تمام مردگان يحياست که در سال ١٣٩٧ در برلين پايان يافته و جديدترين اثر معروفي است ، با رويکرد نشانه شناسي امکان بررسي مفاهيم مختلف اجتماعي و جريانهاي فکري و دغدغه ها و گرايش هاي انديشگاني او را نسبت به مسائل اجتماعي و سياسي معاصر فراهم ميآورد.
در اينجا با بررسي نشانه هاي اجتماعي منتخب ، به نحوة به کارگيري آن ها از سوي نويسنده براي نمايش ويژگيها و کنش شخصيت ها، تعلق آنها به هر يک از گروه ها، ويژگيها و باورهاي هر گروه و نسبت آنها با يکديگر و نيز به چگونگي کاربرد نشانه ها در جهت نمايش تعلق يا عدم تعلق نويسنده به دو گروه اصلي داستان اشاره شده است .
در اينجا معني اسامي و ويژگيهاي شخصيتي مرتبط با آنها بررسي ميشود: داور اين نام از اسامي خداوند و داراي معاني متعددي است که معروفي بسياري از آن ها را در شخصيت پردازي، شخصيت و کنش هاي داور به کار گرفته و به او هويتي برتر بخشيده که نمونۀ خليفۀ خدا بر زمين باشد.