چکیده:
از الزامات اساسی دسترسی به جامعه آرمانی قرآن، تحقق عینی ولایتمداری در عرصه اجتماعی و اجتناب از ولایت طاغوت است. این پژوهش با عنوان آسیبشناسی اجتماعی گرایش به طاغوت از منظر قرآن براساس روش تحلیل بحران توماس اسپریگنز، ضمن بررسی و درک جامع از مفهوم طاغوت، به ریشهیابی عوامل زمینه-ساز، راههای برونرفت از آن و ترسیم جامعه مطلوب از منظر قرآن پرداختهاست. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد، منع گرایش به طاغوت همه ابعاد آن اعم از طرح دوستی با کفار، همراز گرفتن، بردن داوری و همصدایی با آنان را شامل میشود. در رهیافت قرآنی، گرایش جامعه ایمانی به طاغوت ریشه در عوامل اعتقادیاخلاقی مانند جهل نسبت به برخی از شئون الهی، ترس از طاغوت، سوءظن به ولی خدا، ضعف ایمان، تناسب و سنخیت روحی با طاغوت، و همچنین ریشه در عوامل سیاسیاجتماعی مانند عدم بصیرت در دشمنشناسی، تأثیر جواذب دنیایی و فریبنده کافران در نفوس مومنان، تبلیغات سوء طاغوت علیه جبهه حق دارد. از راههای برون رفت از این آسیب میتوان در حوزه بینشی به تقویت بینش نسبت به شئون الهی، شناخت حقیقت ولی خدا و طاغوت و تبعات و پیامدهای دنیوی و اخروی گرایش به آن و در حوزه عملی به صبر و تقوا، توکل به خدا، حرکت بر اساس رضای الهی و... اشاره نمود. همچنین، حفظ عزت و استقلال همه جانبه برای جامعه ایمانی جهت نیل به حیات طیبه، جامعه مطلوب و آرمانی مدنظر قرآن است.
One of the basic requirements of reaching the ideal society of the Quran is the objective realization of velayat-madiari in the social arena and avoiding the velayat of taghut. This research with the title of social pathology of tendency to bully from the perspective of the Quran based on the crisis analysis method of Thomas Spriggans, while examining and comprehensively understanding the concept of bully, rooting out the underlying factors, ways out of it and drawing the society It is desirable from the perspective of the Qur'an. The results of this research show that the prohibition of the tendency to tyranny includes all aspects of it, including the plan of friendship with the infidels, taking sides, winning arbitration and agreeing with them. According to the Qur'anic approach, the tendency of the religious community to tyrants is rooted in religious-moral factors such as ignorance of some divine affairs, fear of tyrants, suspicion of God's guardian, weakness of faith, compatibility and spiritual culture with tyrants, and also rooted in political factors. Social like the lack of insight in knowing the enemy, the influence of worldly attraction and deception of unbelievers in the souls of believers, the tyrant's malicious propaganda against the Right Front. One of the ways out of this harm is to strengthen the vision towards divine affairs, to know the truth of God's guardian and the tyranny, and the worldly and hereafter consequences of leaning towards it, and in the practical field to patience and piety, trust in God, Movement based on God's will and... pointed out. Also, preserving dignity and all-round independence for the community of faith in order to achieve a virtuous life is the desired and ideal society intended by the Qur'an.