چکیده:
یکی از ویژگیهای ایران بزرگ از دیرباز تاکنون، سیطرة عظیم فرهنگی این کشور بر کشورهای اطراف و حتی کشورهای دوردستی است که از گذشتههای دور تاکنون، در قلمرو نفوذ ایران قرار داشته و دارند. این گسترة فرهنگی ـ تمدنی، سبب تاثیرگذاری فرهنگ و تمدن سیال ایران بر بخش وسیعی از جهان از قدیم و پابرجایی دستاوردهای آن تاکنون شده است. یکی از این شاخصههای قدرتمند، میراث ملموس فرهنگی ایران است که علاوه بر کشورهای همسایه، مناطق دوردستی نظیر شرق آفریقا را نیز در بر گرفته است. در این مقاله با تکیه بر اطلاعات موجود و مطالعات میدانی، حمام تاریخی کیدیچی بررسی شده است. نویسنده کوشیده به طور مستدل به این سؤال پاسخ دهد که هدف از ساخت این ابنیه چه بوده است؟ روش تحقیق این مقاله کتابخانهای مبتنی بر توصیف و تحلیل است و نویسنده تلاش کرده با وجود کمبود شدید منابع، اطلاعات دست اولی در بارة این اثر تاریخی ارائه کند. در ارتباط با پیشینة این بحث قابل ذکر است که تاکنون هیچ تحقیق مستقلی در بارة این حمام ایرانی انجام نشده است. از این روی پژوهشگر تلاش کرده که تصویری جامع از این بنای ایرانی ترسیم کند. هرچند نویسنده ادعایی در مورد نوآوری این مقاله ندارد، باید گفت بررسی بنایی ایرانی در کشور تانزانیا که در محافل علمی داخلی کاملاً مهجور مانده است، پارادایم نوآورانة این مقاله محسوب میشود.
One of the impressive features of the great Iran has long been its enormous cultural dominance over the surrounding countries and even the remote countries that have been and are in Iran's sphere of influence since ancient times. This cultural extension of the civilization has influenced the Iranian culture and civilization to a large part of the world from its ancient times and its achievements. One of these is the powerful cultural heritage of Iran, which has besides neighboring countries in remote areas such as East Africa.In this paper, the Kidichi Historical Bath has been studied in the context of the main subject, based on existing information and field studies. In addition, the author has tried to reasonably answer the question based on what the purpose of the construction of this building was. The research methodology is a description-based logic library, and the author attempted to provide the first-hand information on this monument in spite of the lack of resources. In connection with the background of this discussion it is worth noting that so far no independent research has been conducted on this Iranian bath. Therefore, the researcher tried to draw a comprehensive picture of this Iranian building. Although the author does not claim to be the innovator of this article, it can be said that a survey on a certain Iranian historical Building in Tanzania, which is completely obscure in domestic scientific circles, is an innovative paradigm for this article
خلاصه ماشینی:
در تابلويي که در مقابل حمام اصلي کيديچي نصب شده ، به دو زبان انگليسي و سواحيلي توضيح داده شده که اين بنا به دستور سلطان سيدبن سعيد (١٨٥٦ـ١٨٠٤) براي همسر ايرانياش شهرزاد ـ نوة دختري فتحعلي شاه ـ احداث شده است (مشاهدات عيني نويسنده ، زنگبار، بهمن ١٣٩٣) (به تصویر صفحه مراجعه شود) تابلوي معرفي تاريخچه حمام کيديچي سبک معماري حمام کيديچي، حمام کوچکي است که صرفا مورد استفادة خانوادة سلطنتي بوده و از اين رو، حمامي کاملا خصوصي محسوب مي شده است .
(1393 (به تصویر صفحه مراجعه شود) شاه نشين هاي مخصوص استراحت خانوادة سلطنتي در اين سالن تزئينات و طراحي هايي شامل نقش و نگارهاي مختلف از پرندگان ، گياهان و برخي حيوانات و شاخه هاي درخت هاي نخل و خرما به چشم مي خورد که به شيوه اي بسيار زيبا و هنرمندانه بر روي سرتاسر ديوارها حکاکي شده است و سبک معماري ايراني را به خوبي نمايان مي کند (١٣٨ :٢٠٠٢ ,Finke).
البته در کتاب راهنماي بناهاي تاريخي زنگبار منتشرة سازمان گردشگري تانزانيا، اين شاهزاده ايراني شهرزاد بيگم دختر حسين ميرزا فرمانروا، والي فارس (احتمالا عبدالحسين ميرزا فرمانفرما رجل سياسي قدرتمند دورة قاجاريه ) معرفي شده است که از شيراز به زنگبار منتقل و با سلطان سعيد بن سلطان ازدواج و چند سالي در اين جزيره به سر برده است ، اما منبع مورد استفاده در اين کتاب مشخص نيست ( A Travel Guide To Historical Monuments ٣٢:of Zanzibar).