چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مؤلفههای الگوی برندکارفرمایی وزارت آموزش و پرورش در جهت جذب و نگهداشت نیروی انسانی مستعد و متخصص است. نوع پژوهش حاضر براساس هدف، کاربردی، براساس روش جمعآوری دادهها، اسنادی- پیمایشی و براساس ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و توزیع پرسشنامه گردآوری شدند. ابتدا در فاز کیفی، الگوی برندکارفرمایی طراحی شد و سپس در فاز کمّی، اعتبارسنجی الگو صورت گرفت. روش تجزیه و تحلیل دادهها در فاز کیفی، تحلیل تم و در فاز کمّی، روش تحلیل عاملی تأییدی بود. بهمنظور رتبهبندی ابعاد و مؤلفههای الگو از روش تصمیمگیری چند شاخصه و تکنیک ساو استفاده شد. یافتههای پژوهش که به شناسایی ابعاد و مؤلفههای الگوی برندکارفرمایی وزارت آموزش و پرورش منجر شد که شامل: 7 بعد، 28 مؤلفه 64 شاخص است. نتایج حاصل از رتبهبندی ابعاد الگو نشان داد که بعد نظام مدیریت منابع انسانی در رتبه اول، استراتژی برند در رتبه دوم، استراتژی استخدامی در رتبه سوم، سبک مدیریتی در رتبه چهارم، جایگاه برندکارفرما در رتبه پنجم، شناخت کارکنان در رتبه ششم، ترویج و ارتقای برند در رتبه هفتم قرار دارند. بنابراین، با توجه به رتبه اول نظام مدیریت منابع انسانی در فرایند رتبهبندی ابعاد الگو، باید نظامسازی و حرکت مستمر در چارچوب این نظام و ساختاری متناسب با مدیریت علم، کارآمد و توانمند در حوزه مدیریت منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش تعریف و تبیین شود.
The purpose of the current research is to identify and rank the dimensions and components of the employer brand pattern of the Ministry of Education in order to absorb and retain talented and specialized human resources. The current type of research is applied based on the purpose, based on the data collection method, documentary-survey and descriptive-analytical based on the nature. The method of data analysis in the qualitative phase was theme analysis, and in the quantitative phase, confirmatory factor analysis was used. In order to rank the dimensions and components of the pattern, the Multiple Attribute Decision Making method and the SAW technique were used. The findings of the research, which led to the identification of the dimensions and components of the employer brand pattern of the Ministry of Education, include: 7 dimensions, 28 components and 64 indicators. The results of the ranking of the dimensions of the pattern showed that, after the human resources management system, the brand strategy is the second and brand promotion and development ranks seventh. Therefore, according to the first rank of the human resources management system in the ranking process of the dimensions of the pattern, systemization and continuous movement within the framework of this system and structure should be defined and explained in accordance with scientific, efficient and capable management in the field of human resources management of the Ministry of Education.