چکیده:
تغییرات محیطی، منابع فرصتها و تهدیدهای پیشروی کسبوکارها هستند. از اینرو شناسایی و تحلیل نشانههای ضعیف توسط مدیران بهمنظور پیشبینی تغییرات محیطی آینده کسبوکار، ضروری میباشد. پژوهش حاضر بر آن است تا ظرفیتها و پتانسیلهای نشانههای ضعیف را برای تحلیل تغییرات محیطی کسبوکار به کار ببرد. این پژوهش از نوع کاربردی- توسعهای است. در بخش نخست این پژوهش از روش مرور سیستماتیک استفادهشده است. نتایج حاصل از جستجوی مقالات مربوط به حوزههای تحقیقاتی آیندهنگاری، حسآفرینی، تحقیقات کارآفرینی و انتخاب استراتژیک در یک فهرست واحد از مقالات ترکیب شدند. سپس در بخش دوم این پژوهش برای درک و تبیین پدیده از دادههای کیفی نظیر دادههای حاصل از مصاحبهها و مستندات استفاده شد. دادههای کیفی با انجام مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته جمعآوری شد و سپس با کمک روش تحلیل محتوا بهمنظور دستیابی به شاخصها و مؤلفههای چارچوب مدنظر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است مدیران میتوانند با بهکارگیری مفاهیم نشانههای ضعیف واکنش مناسب در مقابل تغییرات محیطی شرکت صورت دهند. آنان میتوانند با طی سه مرحله (شناسایی، تفسیر و اقدام) در راستای تحلیل نشانههای ضعیف گام بردارند. مدیران در مرحله اول به جمعآوری اطلاعات از 11 منبع میپردازند تا در مرحله دوم به کمک عناصر تحلیلی از قبیل (حسآفرینی، بهکارگیری شهود، تفکر پیرامون آینده، تحلیل پذیرکردن نشانهها، بهکارگیری هوشمندی کسبوکار) به تفسیر اطلاعات جمعآوریشده میپردازند و در مرحله اقدام فرآیند تحلیل نشانههای ضعیف را تکمیل کنند.
Environmental changes are sources of opportunities and threats for businesses. Therefore, it is necessary to identify and analyze weak signals by managers in order to predict the future environmental changes of the business. Therefore, the current research aims to use the capacities and potentials of weak signals to analyze business environmental changes. This research is of applied-developmental type. In the first part of the study, a systematic review method was used. The results of the search for the articles related to the research areas of foresight, sensemaking, entrepreneurship research and strategic choice, were combined in a single list of articles. Then, in the second part of the study, qualitative data such as data from interviews and documents were used to understand and explain the phenomenon. Qualitative data were collected by conducting in-depth semi-structured interviews and then were analyzed with the help of content analysis method, in order to obtain the indicators and components of the considered framework. The findings of the research indicate that managers can react appropriately to the company's environmental changes by applying the concepts of weak signals. They can go through three stages, namely identification, interpretation and action, in order to analyze the weak signals. In the first stage, managers can collect information from 11 sources, and in the second stage, they can interpret the collected information with the help of analytical elements such as sense creation, using intuition, thinking about the future, analyzing the signals, and using business intelligence, and then In the action stage of the analysis process, complete the weak signals analysis.