چکیده:
هدف: هر علمی بر اساس مقتضیات خود سازماندهی ویژه برای تنظیم و تنسیق دانش دارد. هدف این مقاله بررسی شیوههای سازماندهی دانش در آثار علم و درایه با غور در آثار مهم متقدمان است. روش: بر اساس هدف این مقاله، ضمن بازخوانی مفهوم سازماندهی دانش با مراجعه به متون قدیم و جدید، شیوههای این ساختار به تفکیک در رجال و درایه بررسی شده است. یافتهها: سازماندهی دانش علم رجال از نظر حساسیت و اهمیت این علم، از دقیقترین ابزار و رویّهها برخوردار است. همنسل بودن، اشتراک در استادان، ضعف و قوت راویان در نقل روایات، تاریخ زندگی و تاریخ وفیات و همعصر بودن روات با معصومین(ع) و حتی تلفیقی از اینها عواملی کلان برای سازماندهی دانش رجالی و ترتیب الفبایی عاملی خرد برای کمک به بازیابی آسان اطلاعات بوده است. از دیگر سو، آثار علم درایه هر چند اشتراکات و التقاطاتی با مباحث علم رجال دارد، از سازماندهی دانشی ویژهای برخوردار است که بیشتر مناسب آموزش اصول علم حدیث، معناشناسی حدیث و هدایت فراگیران به فقاهت در علوم حدیثی است.نتیجهگیری: آثار رجالی چنان سازماندهی شدهاند که عوامل کلان مرتبط با راوی و وثاقت وی در اولویت قرار دارند و مواردی چون الفبایی شدن اسامی برای بازیابی بهتر و سریع اطلاعات هم کاربرد دارد تا بهویژه آموزش تسهیل شود.
Purpose: Eachscientific discipline has its own especial structure and knowledge organization (KM) based on its characters. This review aimed at investigating the KM in Rijal and Dirayat-al Hadith by considering pioneering works in the area. Methodology: Re-conceptualizing the concept of KM, we determined the types of KM separately in Rijal and Diraya by conducting a review. Findings showed that due to its accuracy and sensitivity. Findings: Rijal has accurate tools and features in its KM, including to be the same generation, share in narrators, narrators ups and downs in narration, their death dates and closeness to Ahl-albayt (pbut) as well as organizing the content alphabetically as major trends in KM that are helpful in retrieving information. However, despite its similarity to Rijal, Diraya has its own approaches to KM for directing students for being influent in narration and its interpretation. Conclusion: Diraya works have been organized as to the famousness of narrator and the documentary of the work at hand as well as the alphabetical order of names for facilitating education.