چکیده:
بزه دیدگی دانش آموزان یکی از مسائل مهم جامعه ایران است. هدف پژوهش حاضر بررسی بزه دیدگی دانش آموزان در ایام شیوع ویروس کووید-19 و عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر آن درکلان شهر اهواز است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و با کمک تحلیل معادلات ساختاری و رگرسیون چند گانه از طریق نرم افزار های pls-smart3 و spss25 انجام گرفته است. با استفاده از ابزار پرسشنامه، داده های لازم از طریق 384 نفر دانش آموز در نواحی 4 گانه آموزش و پرورش کلان شهر اهواز به روش خوشه بندی چند مرحله ای جمع آوری گردید. تمام ابعاد متغیر اجتماعی (اعتماد، همسالان، بعد خانوار، خشونت و طلاق عاطفی) در سطح 05/0 دارای رابطه معنی دار و مثبت با متغیر وابسته بزه دیده گی است. متعیرهایی جمعیت شناختی (سن، جنس، رشته تحصیلی و نوع مدرسه) با متغیر بزه دیده گی در همین سطح دارای ارتباط معنی دار هستند. ولی ارتباط ابعاد مربوط به متغیر اقتصادی (شغل، تحصیلات و درآمد) بر متغیر بزه دیده گی تایید نشد. خروجی مدل و ضرایب رگرسیون استاندارد شده نشانگر میزان تاثیر متغیر عوامل اجتماعی(997/0)، عوامل جمعیت شناختی(003/0) بر متغیر بزه دیده گی است. همچنین مقدار ضریب تعیین (006/0-)، بیان کننده عدم تبیین واریانس عوامل اقتصادی بر «متغیر بزه دیدگی دانش آموزان»است. تفاوت مقادیر پیش بینی از واقعیت در هر سه متغیر اجتماعی، اقتصادی و بزه دیدگی مطابق دستور العمل Q2-PREDICT مناسب ارزیابی گردید.
خلاصه ماشینی:
com فصلنامه علمي سال هفدهم ، پاييز ١٤٠١ شماره ٥٢ 99 ١- بيان مسئله بزه ديدگي دانش آموزان با تبعات اقتصادي و اجتماعي، يکي از چالش هاي روز اجتماعي به شمار مي رود.
(57:1397 هدف پژوهش حاضر بررسي عوامل اجتماعي و اقتصادي مؤثر بر بزه ديدگي دانش آموزان در ايام شيوع ويروس کرونا با تکيه بر نظريه هاي مرتبط جامعه شناسي است .
بنابراين موضوع پژوهش حاضر، موضوع روز جامعه و داراي ضرورت کارکردي مي باشد تا با شناخت عوامل اجتماعي و اقتصادي مؤثر بر بزه ديدگي دانش آموزان بتوان فصلنامه علمي سال هفدهم ، پاييز ١٤٠١ شماره ٥٢ 101 ريشه ي بسياري از بزهکاري هاي اجتماعي را در شيوع ويروس کوويد- ١٩شناسايي و با به کارگيري روشهاي علمي مناسب ، جامعه را به سوي يک نسل داراي سلامت روحي و رواني متعادل پيش برد.
بنابراين پژوهش حاضر، با شناسايي ١٠٢ فصلنامه علمي سال هفدهم ، پاييز ١٤٠١ شماره ٥٢ دلايل اقتصادي و اجتماعي بزه ديدگي دانش آموزان، مي تواند به افزايش سلامت اجتماعي و رواني آنان در آينده منجر شود.
همچنين ضرايب مذکور نشان مي دهد نقش عوامل ١١٦ فصلنامه علمي سال هفدهم ، پاييز ١٤٠١ شماره ٥٢ اقتصادي به عنوان متغير مستقل در رابطه با بزه ديدگي دانش آموزان در دو حالت مستقيم و غيرمستقيم منفي و بي اثر است .
١٢٠ فصلنامه علمي سال هفدهم ، پاييز ١٤٠١ شماره ٥٢ بر حسب يافته هاي پژوهش ، مقدار ضريب تعيين نشاندهندة عدم تبيين واريانس متغير عوامل اقتصادي (شغل ، تحصيلات و درآمد والدين )، در متغيره وابسته بزه ديده گي است .