چکیده:
یکی از حوزههایی که در سالهای اخیر تحت تاثیر رسانههای اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار گشته است، حوزههای سیاسی میباشد. هرچند مشارکت سیاسی دارای سطوح مختلفی است، اما به نظر میرسد شرکت در انتخابات به دلایل مختلف در جمهوری اسلامی ایران به مهمترین عنصر مشارکت سیاسی تبدیل شده است. بنابراین به نظر میرسد مطالعه و تبیین مشارکت انتخاباتی یکی از موضوعات مهم آکادمیک در ایران را تشکیل میدهد. در این راستا، هدف این پژوهش بررسی تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم رسانههای اجتماعی، از طریق متغیرهای میانجی ارزشهای رهایی و سکولاریسم، بر روی مشارکت انتخاباتی می-باشد. در این پژوهش که نوعی تحلیل ثانویه محسوب میشود، از موج هفتم دادههای بین المللی پیمایش ارزشهای جهانی WVS در مورد ایران استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که هرچند رسانههای اجتماعی به طور مستقیم هیچ تاثیر معنیداری بر روی مشارکت انتخاباتی نداشتند، اما آنها به طور غیر مستقیم و از طریق متغیرهای میانجی ارزشهای رهایی و سکولاریسم میتوانند به طور معنیداری باعث کاهش مشارکت انتخاباتی شهروندان گردند.
Although political participation has different levels, it seems that participation in elections has become the most important element of political participation in the Islamic Republic of Iran for various reasons. Therefore, it seems that the study and explanation of electoral participation is one of the important academic topics in Iran. In this regard, the aim of this research is to investigate the direct and indirect effects of social media, through the mediating variables of values of liberation and secularism, on electoral participation. In this research, which is considered a type of secondary analysis, the seventh wave of international data of the WVS World Values Survey has been used in the case of Iran. The findings of this research show that although social media did not directly have any significant effect on electoral participation, they can indirectly and through the mediating variables of liberation and secularism values significantly reduce participation citizens' election.