چکیده:
شیخ احمد احسائی به عنوان مهمترین شخصیت فرقه شیخیه، بر این باور بود که ائمه(ع) انجام دهنده همه امور عالم از جمله آفریدن مخلوقات و روزی دادن به آنها در نظام آفرینشاند و امامان، علت فاعلی حقیقی همه چیز در هستی به حساب میآیند که تبیین این دیدگاه احسائی و نقد و بررسی ادله او، مسئله این تحقیق بوده و به روش تحلیلی و انتقادی به این موضوع پرداخته شده است؛ از اینرو پس از تبیین دیدگاه احسائی و تحلیل نظریه او در علت فاعلی دانستن ائمه(ع) مبانی، مؤیّدات و ادله مورد استناد او نیز، مورد بررسی قرار گرفت و آشکار شد که شیخ احمد احسائی به روایاتی تمسک کرده که نظریه او را اثبات نمی‏ کنند و از طرفی اینکه او امامان را انجام دهنده همه امور عالم معرفی کرده و آنان را علت فاعلی حقیقی در آفرینش دانسته است، ریشه در عدم تحلیل صحیح احسائی از فاعلیت خداوند در نظام آفرینش و اشکالات او در این زمینه دارد.
As the most important personality of the Sheikhyya sect, Sheikh Ahmad Ahsaei believed that the imams (a) do all the affairs of the world, including creating and sustaining creatures in the system of creation, and imams are the true active cause of everything in existence. It seems that the explanation of this emotional point of view and the criticism of his evidence is the problem of this research and it has been addressed in an analytical and critical way. Therefore, after explaining Ahsaei's point of view and analyzing his theory on the effective cause of Imams' (a) knowledge of the foundations, the evidences and proofs cited by him were also examined and it became clear that he has relied on traditions that supported his theory; While they do not prove it, and on the other hand, the fact that he introduced imams as the doers of all world affairs and considered them to be the real active cause in creation, is rooted in the lack of correct emotional analysis of God's agency in the system of creation and his problems in this field.
Keywords: Ehsa'ei, Shaykhyyah, the Four Causes, Imamate, the Agent Cause, Imams Causality in Existence.