چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ الکسیتایمیا در ورزش در هواداران لیگ برتر فوتبال ایران بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل هواداران باشگاه شهر خودروی خراسان بود که در بازی هفتۀ 28 لیگ برتر فوتبال کشور (فصل 2019-20) در مقابل تیم سایپا و در ورزشگاه خانگی این تیم در شهر کرج، به تشویق تیم شهر خودرو پرداختند که بر اساس اعلام روابط عمومی باشگاه شهر خودرو، 400 نفر تماشاچی به این مسابقه اعزام شدند. از این میان، 180 هوادار از بازی میان تیمهای شهر خودروی مشهد و سایپای تهران، بهصورت تصادفی ساده بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب گردیدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامهای استاندارد استفاده شد که جهت روایی سنجی آن در جامعۀ موردنظر، به فارسی ترجمه شد و مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور تأیید روایی ابزار نیز از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که بار عاملی تمامی سئوالات از مقدار مبنا بالاتر و مدل پژوهش از برازش معناداری برخوردار است. در نهایت، نتایج پژوهش بیانگر این است که پرسشنامۀ الکسیتایمیا در ورزش، مقیاسی چندبعدی است و از آن میتوان در سایر جوامع غیر بالینی ورزشی بهعنوان یک ابزار پژوهشی استفاده کرد
The purpose of this study was to psychometrics of the Persian version of the Alexithymia questionnaire in sports in Iranian Premier League fans. The statistical population of the present study included the fans of Shahre Khodro Club who cheered on Shahre Khodro team in the weekly game of 28 national football leagues (2019-20 season) against Saipa team and in the home stadium of this team in Karaj city which 400 spectators were sent to this match. Of these, 180 fans of the game between Shahre Khodro Mashhad and Saipa Tehran teams were randomly simple selected as a statistical sample. In order to collect data, a standard questionnaire was used which was translated into Persian and analyzed for validity in the target population. In order to confirm the validity of the instrument, exploratory and confirmatory factor analysis was used. Data analysis showed that the factor load of all questions is higher than the base value and the research model has a significant fit. Finally, the results indicate that the Alexithymia questionnaire in sports is a multidimensional scale and can be used as a research tool in other non-clinical sports communities.