چکیده:
تلویزیون به عنوان برودکست خدمات عمومی شناخته شده و اگر چه با ظهور فناوریهای نوین در حوزه رسانه و پدیدارشدن رسانهها و شبکههای اجتماعی، برخی معتقدند عصر اوفول آن طی دو دههی اخیر، آغاز شده است، اما کماکان شاهد جایگاه ویژه تلویزیون نزد عامه مردم و نقش موثر آن در تسهیل فرایند توسعه هستیم. هدف این مطالعه، بررسی کارکردها و مالکیت تلویزیون در کشورهای توسعهیافته با تمرکز بر کشورهای کانادا و نروژ است که در زمره 10 کشور برتر جهان طی دهه های اخیر پیوسته موفق به احراز رتبه شاخص کامیابی گردیده اند. هدف غایی که این پژوهش بررسی رویکردهای این رسانه در جوامع توسعه یافته و ایجاد بینشی در راستای بهبود کارکردهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه است تا بتواند الگویی برای رشد و پیشرفت قلمداد گردد. برای انجام این پژوهش محقق اقدام به مصاحبه با 14 تن از اساتید کانادایی و نروژی با تخصصهای مرتبط با رسانه نموده و از روش تحلیل محتوای کیفی برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها بهره جسته است؛ در راستای دستهبندی مقولات از تکنیک کدگذاری استفاده گردیده و کدهای برخوردار از قرابت معنایی، شناسایی و در قالب 66 کد محوری در دو بخش کانادا و نروژ دسته-بندی شده اند. در راستای طراحی چارچوب توسعه رسانه از مقولات مشترکی شامل حاکمیت رسانهای دولتی ـ خصوصی، محیط رقابتی رسانهای، دموکراسی رسانهای ، مخاطبمحوری در تولید، ایجاد توسعه اجتماعی ، کارکرد خبری، کارکرد راهنمایی، کارکرد آموزشی، و کارکرد سرگرمی بهر برداری شده است.
Television is known as a public broadcaster, and although with the advent of new technologies in the field of media and the emergence of media and social networks, some believe Television popularity has begun to decline, there is still a special place for television and its effective role in facilitating the process of development. The purpose of this study is to examine the functions and ownership of television in developed countries with a focus on Canada and Norway, which have been consistently ranked among the world 10 top prospered countries by Legatum Institute during last decade. The ultimate goal of this study is to examine the approaches of developed communities in the management of the organization and the content of this media and to create an insight in order to improve the functions of national Televison in the development path so that it can be considered as a model for growth and development.