چکیده:
زمینه و هدف: اولویتهای ارزشی افراد متأثر از عوامل گوناگون متفاوت است که این موضوع بر رفتارها وکنشهای اجتماعی افراد تأثیر میگذارد. یکی از نیازهای اولیه و مهم امنیت اجتماعی است که ضمن اینکه از سطوح نیازهای مادی متأثر است، بر سطوح دیگر نظام ارزشی هم اثر میگذارد. این مطالعه با استفاده از نظریههای سلسلهمراتب نیازهای مازلو و نظریة تحول ارزشی (فرهنگی) اینگلهارت، درصدد شناخت اولویتهای ارزشی دانشجویان و ارتباط متقابل آنها با احساس امنیت اجتماعی است.
روش: دادههای پژوهش به شیوة پیمایش و با استفاده از پرسشنامة محققساخته گردآوری شده است. حجم نمونه شامل 324 نفر از دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر در سال 1394-1395 بوده است که به شیوة طبقهای انتخاب شده بودند.
یافته ها و نتایج: یافتهها نشان دادند که دانشجویان اولویتهای ارزشی مادیگرایانه دارند و تفاوتی در اولویتهای ارزشی مادی و فرامادی برحسب متغیرهای زمینهای (سن، جنس، رشتة تحصیلی، وضعیت تأهل، و پایگاه اقتصادی-اجتماعی) مشاهده نشد. احساس امنیت اجتماعی نیز با متغیر وابستة ارزشهای مادی همبستگی معکوس و معنادار و با متغیر ارزشهای فرامادی همبستگی مثبت و معنادار دارد.
Background and Aim: Value priorities of people are affected by different factors, which affects social behaviors and social activities. One of the primary and basic needs of social security, which is also affected by levels of material needs, also affects other levels of value system. This study, using the Maslow's Hierarchy Theories and Inglehart's Value Development (Cultural) Theory, seeks to identify students' value priorities and their interrelationships with the sense of social security. Method: Data were collected using a researcher-made questionnaire. Sample size includes 324 students from the Persian Gulf University in Bushehr during 2013-2014, selected by stratified method. Results and findings: The findings showed that students had materialistic value priorities, and there was no difference in the material and transcendental value priorities based on their variables (age, sex, educational level, marital status, and socio-economic status). Social security feeling has a reverse and significant correlation with the dependent variable of material values and has a positive and significant correlation with the variable of external values.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطۀ احساس امنيت اجتماعي و نظام ارزشي جوانان (مطالعه اي دربارة دانشجويان دانشگاه خليج فارس بوشهر) حميد شاهبندرزاده ، مريم احمديان 1 2 تاريخ دريافت :٢١/ ٣/ ١٣٩٦ تاريخ پذيرش :١٧ / ١٣٩٦/٤ چکيده زمينه و هدف : اولويت هاي ارزشي افراد متأثر از عوامل گوناگون متفاوت است که اين موضوع بر رفتارها وکنش هاي اجتماعي افراد تأثير ميگذارد.
اين مطالعه با استفاده از نظريه هاي سلسله مراتب نيازهاي مازلو و نظريۀ تحول ارزشي (فرهنگي) اينگلهارت ، درصدد شناخت اولويت هاي ارزشي دانشجويان و ارتباط متقابل آنها با احساس امنيت اجتماعي است .
از ديدگاه برخي صاحب نظران ، اين نظام ارزشي به ارزش هاي اوليه يا مادي (مربوط به نيازهاي زيستي افراد) و ديگري ارزش هاي ثانويه يا فرامادي (دربردارندٔە ارزش هاي اجتماعي و اخلاقي ) دسته بندي مي شود؛ به گونه اي که نظام کلي ارزش ها از هردو نوع متأثر است (يوسفي، ١٣٨٣: ١٣).
خالقي فر (١٣٨١) در بررسي ارزش هاي مادي و فرامادي جوانان تحصيل کردٔە ايراني و عوامل مؤثر بر آن درميان دانشجويان دانشگاه هاي تهران ، به اين نتيجه دست يافت که ميزان اعتماد بين فردي، احساس رضايت اجتماعي ، اعتماد به مسئولان و نهادهاي سلسله مراتبي و مذهبي ، ميزان امنيت وجودي ، ميزان امنيت اجتماعي و ميزان وابستگي مذهبي درميان پاسخگويان بسيار پايين است .
نتايج پژوهش نشان داد ميزان احساس امنيت اجتماعي دانشجويان با ميانگين ٣١/٨١ از حد متوسط کمتر و ميزان ارزش هاي مادي و فرامادي نيز به ترتيب با ميانگين ٣٧/٤٨ و ٣٧/٨٠ از حد متوسط پايين تر است .