چکیده:
زمینه و هدف: با گسترش زندگی ماشینی و افزایش روز افزون ترافیک در شهرها و جادهها، در مقابل فرآیند اقتصادی و رفاهی ناشی از گسترش ارتباطات و سرعت جابه جایی کالا و مسافر، متأسفانه بر تعداد و شدت تصادفات وسایل نقلیه موتوری افزوده شده است. تصادفات از عوامل بسیار مهم مرگ ومیر و صدمات شدید جانی و مالی به شمار میآیند و آثار سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. از میان عواملی که در بروز تصادفات نقش دارند، سهم پدیدههای اقلیمی چون برف، باران، مه و کولاک، طوفان شن، گرد و خاک، ریزگردها، درجه حرارت سطح جاده، درجه حرارت هوا و رطوبت را نمی توان نادیده گرفت. روش تحقیق: تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری، تمامی تصادفات درون شهری رخ داده در سال 1397 است که در این پژوهش بدون درنظر گرفتن نمونه آماری، از کل جامعه آماری استفاده شده است. نتایج و یافتههای تحقیق: نتایج نشان می دهد که در ماه های آبان و آذر، همبستگی معناداری با ضریب همبستگی 75/0 میان بارندگی و وقوع سوانح وجود دارد، همچنین در سایر ماه ها و فصول همبستگی معنادار و مستقیمی نیز میان دمای محیط و میزان تصادفات رخداده، دیده می شود. نتایج نشان می دهد که با توجه به بیشترین آمار به دست آمده از میزان سوانح که در ماه آبان بوده می توان گفت عوامل جوی نقش اصلی و تعیین کننده را داشته و به عنوان عامل اصلی محسوب می شوند.
Background and Aim: With the expansion of machine life and the increasing traffic in cities and roads, in contrast to the economic and welfare process resulting from the expansion of communications and the speed of movement of goods and passengers, unfortunately, the number and severity of motor vehicle accidents have increased. . Accidents are one of the most important causes of death and severe damage to life and property, and the severe social, cultural and economic effects of those human societies have been severely threatened. Among the factors involved in accidents, the contribution of climatic phenomena such as snow, rain, fog and blizzards, sandstorms, dust, dust, road surface temperature, air temperature and humidity cannot be ignored. Research Method: The present study is applied and descriptive-analytical. The statistical population is all intra-city accidents that occurred in 1397, in which the whole statistical population was used without considering the statistical sample. Results and findings of the research: The results show that in November and December, there is a significant correlation with the correlation coefficient of 0.75 between rainfall and accidents, as well as in other months and seasons of significant and direct correlation between temperature. The environment and the amount of accidents that occur are seen. The results show that according to the highest statistics obtained from the number of accidents in November, it can be said that weather factors play a major and decisive role and are considered as the main factor.
خلاصه ماشینی:
با توجه به دلايل ذکرشده و با توجه به اين موضوع که شرايط آب و هوايي از قبيل باران و هواي خنک و معتدل مي تواند عامل وقوع بسياري از تصادفات به ويژه در محورهاي کوهستاني شود؛ در پژوهش پيش رو با استناد به داده ها و آمارهاي اقليمي موجود و هم چنين آمار تصادفات رخ داده ، تاثير پارامترهاي جوي بر سوانح و تصادفات درون شهري بوشهر مورد بررسي قرار خواهد گرفت .
جهانبخش اصل ، حبيبي نوخندان و نوري اوغورآبادي (١٣٨٨)، در مقاله اي به تحليل تصادفات جاده اي و داده هاي آب و هواشناسي با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافيايي در جاده تبريز -ميانه پرداختند؛ براساس نتايج حاصل از تحليل نقشه هاي خطر تصادفات در هر يک از شرايط مورد بررسي از ٣٩٦٠ تصادف ، بيشترين تعداد وقوع تصادفات جاده اي اين محور (جاده تبريز-ميانه ) در شرايط بروز پديده يخ بندان (با تعداد ١١١٢)، برف (با تعداد ١٠٣٦)، شرايط بارندگي (با تعداد ٩٣٥) و ميانگين درجه حرارت (با تعداد ٨٧٧) رخ داده است .
اسفند بهمن دي آذر آبان مهر شهريور مرداد تير خرداد ارديبهشت فروردين ماه متوسط ١٨ ١٧ ١٧ ١٩ ٢٤ ٣١ ٣٤ ٣٤ ٣٤ ٢٩ ٢٩ ٢٥ حداقل دما () تعداد 295 330 337 321 404 417 969 1096 987 484 284 266 تصادفات 11 جدول ٣- متوسط حداقل دماي ماهانه و تعداد تصادفات مربوط به هر ماه در شهر بوشهر د) در شرايط هواي بادي: باد نيز به عنوان يکي از عناصر و پديده هاي اقليمي ميتواند در بروز تصادفات تأثيرگذار باشد .