چکیده:
مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات راهبردی بود که با هدف تعیین راهبردهای توسعه فوتبال در نظام آموزش و پرورش ایران انجام شد. به این منظور با استفاده از نظرات صاحبنظران در قالب مصاحبههای کیفی و نیز برگزاری جلسات شورای راهبردی، ابتدا تحلیل محیط شامل شناسایی قوتها، محدودیتها، فرصتها و ریسکها انجام شد. سپس انتظار یا چشمانداز برای رشته ورزشی فوتبال در ورزش آموزش و پرورش تعیین شد. در پایان به منظور دستیابی به انتظار تدوینشده سه راهبرد اصلی تعیین شد. تقویت ارتباطات و تعاملات با نهادهای ورزشی و فوتبالی داخلی و خارجی، توسعه نظام آموزش و توسعه منابع انسانی فوتبال و توسعه نظام و فرآیندهای استعدادیابی فوتبال، سه راهبرد اصلی تعیینشده در این مطالعه بودند. به منظور تحقق راهبردهای تدوینشده فهرستی از برنامه های عملیاتی ارائه شد. لذا لازم است ضمن زمان بندی برنامه ها، بودجه مناسب هر یک پیشبینی و شاخصهای ارزیابی نیز برای تحقق راهبردها مشخص شود.
Objective: The aim was to determine football development strategies in the Iranian education system.
Methodology: The present study was a descriptive and strategic study. For this purpose, using the opinions of experts in the form of qualitative interviews as well as holding strategic council, first the analysis of the environment, including the identification of strengths, constraint, opportunities and risks, was done. Then the expectation or vision for the football in education system was determined. In the end, three strategies were identified to achieve the expectation.
Results: Strengthening relations and interactions with domestic and foreign sports and football institutions, developing the football training system and football human resource development, and developing the football talent identification system and processes have been the three main strategies identified in this study.
Conclusion: In order to implement the strategies some action plans are presented. Formulated using the, the action plans corresponding to each strategy should be identified. Therefore, it is necessary to determine the appropriate budget for plans and evaluation criteria in order to achieve the strategies.
خلاصه ماشینی:
روش شناسي: مطالعه حاضر يک پژوهش توصيفي و از نوع مطالعات راهبردي بود به اين منظور با استفاده از نظرات صاحب نظران در قالب مصاحبه هاي کيفي و نيز برگزاري جلسات شوراي راهبردي، ابتدا تحليل محيط شامل شناسايي قوت ها، محدوديت ها، فرصت ها و ريسک ها انجام شد.
يافته ها: تقويت ارتباطات و تعاملات با نهادهاي ورزشي و فوتبالي داخلي و خارجي، توسعه نظام آموزش و توسعه منابع انساني فوتبال و توسعه نظام و فرآيندهاي استعداديابي فوتبال ، سه راهبرد اصلي تعيين شده در اين مطالعه بودند.
لازم به ذکر است تعيين انتظار و راهبردهاي فوتبال آموزش و پرورش به صورت اوليه و پيشنهادي ابتدا توسط پژوهشگران انجام شد و سپس در جلسه سوم شوراي راهبردي مورد تعديل و نهايي شدن قرار گرفت .
به منظور دستيابي به انتظار يا چشم انداز تعيين شده سه راهبرد براي فوتبال در آموزش و پرورش تعيين شد و در جلسات شوراي راهبردي مورد تعديل و تاييد نهايي قرار گرفت .
در اين مطالعه با توجه به همين کاستي موجود، بعد از تحليل محيط و شناسايي قوت ها، محدوديت ها، فرصت ها و ريسک ها انتظار مشخصي براي فوتبال در آموزش و پرورش به شرح زير تعيين شد.
موضوع آموزش و توسعه منابع انساني ورزش در ساير برنامه هاي راهبردي نيز مورد تاکيد بوده است .
به منظور پياده سازي اين راهبرد لازم است ابتدا پايگاه داده هاي نيروي انساني مرتبط با فوتبال در آموزش و پرورش تعيين شود.
Designing a Strategic Model for Student Sport Development.
Students Sport of Islamic Republic of Iran, View and Development Strategy.
Designing Strategic Plan for Student Sport Federation of Iran.