چکیده:
ویژگیهای رفتاری مدیران یکی از مهمترین عوامل در تصمیمگیری درباره تأمین مالی و ترکیب ساختار سرمایه شرکت است. با افزایش رقابت و دشواری مدیریت در محیطهای پیچیده سازمانی، سازمانها نیازمند مدیرانی هستند که این پیچیدگیهای ذاتی را در زمان تصمیمگیریهای مهم لحاظ و تفکیک کنند. مدیریت ریسک بخش مهمی از این فرآیند تصمیمگیری را تشکیل میدهد. ازاینرو در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر خوشبینی و کوتاه بینی مدیران عامل بر ابعاد مدیریت ریسک شرکت شامل انطباق، استراتژی، عملیات و گزارشگری شرکت با توجه به نقش تعدیل گری ارتباط سیاسی و کارایی مدیرعامل پرداخته و برای این منظور با دادههای مربوط به 130 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1393 الی 1397 با بهکارگیری رگرسیون چند متغیره باداده های ترکیبی موردبررسی قرار گرفت. یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که بین خوشبینی مدیرعامل و استراتژی و عملیات شرکت رابطه منفی و گزارشگری شرکت رابطه مثبت و از طرفی بین کوتاه بینی مدیرعامل و استراتژی و انطباق شرکت رابطه منفی و معناداری وجود دارد. ارتباط سیاسی مدیرعامل رابطه بین خوشبینی مدیرعامل و عملیات شرکت و رابطه بین کوتاه بینی و انطباق شرکت را تعدیل منفی میکند و از سوی دیگر کارایی بر رابطه بین خوشبینی مدیرعامل و انطباق و استراتژی شرکت تأثیر مثبت وبر عملیات شرکت تأثیر منفی دارد و کارایی مدیرعامل نقش تعدیل گری مثبت بر رابطه بین کوتاه بینی و استراتژی و گزارشگری شرکت و تعدیل گری منفی با عملیات شرکت دارد.
The CEO behavioral pattern is the most important factor in decisions regarding corporate
financing and capital structure composition. With the increasing competitiveness and
management difficulty in highly complex organizational environments, firms
(companies/organizations) require CEOs who can identify and consider such inherent complexity
in momentous decisions. Risk management constitutes a major part of this decision-making
process. Therefore, this study seeks to address how CEO’s optimism and myopia affect different
dimensions of corporate risk management, including compliance, strategy, operation, and
reporting, considering the moderating role of CEO’s political connection and efficiency. To this
end, the data are collected from 130 companies listed on Tehran Stock Exchange in the 2014–
2018 timeframe. Pooled data multivariate regression model is imployed for data analysis. Results
of testin the research hypotheses show that CEO’s optimism has a negative relationship with
strategy and operation, but a positive one with reporting. It is also revealed that there is a negative,
significant relationship between CEO’s myopia and strategy and compliance. CEO’s political
connection turns negative the relationship between CEO’s optimism and operation as well as the
relationship between CEO’s myopia and compliance. In addition, it has a positive effect on the
relationship between CEO’s optimism and compliance and strategy, and a negative one on (the
relationship with) operation. The moderating role of CEO’s efficiency is positive in the
relationship between myopia and strategy and reporting, and it is negative in the relationship of
myopia with operation.