چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی شایستگیهای اعضای هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و اولویتبندی نشانگرهای شایستگیهای شناسایی شده است. برای انجام این پژوهش، از روش آمیخته متوالی اکتشافی (کیفی←کمی) استفاده شده است. در آغاز برای شناسایی شایستگیها، با 23 نفر از اعضای هیئت علمی دانشکدههای مختلف که در 10 ترم پیاپی جزو 10 عضو هیئت علمی برتر هر دانشکده بودند، مصاحبههای نیمهساختار یافته بهعمل آمد و شایستگیها با استفاده از روش تحلیل مضمون در سه سطح تشکیل شد. سپس نشانگرهای مستخرج از این مصاحبهها در قالب پرسشنامه در اختیار اعضای هیئت علمی دانشگاه قرار گرفت که 23 نفر پاسخنامه را تکمیل کرده و عودت دادند. با انجام تحلیل اهمیت- عملکرد، اولویت این نشانگرها مشخص شد. با انجام این پژوهش، شایستگیهای اعضای هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در سه سطح تشکیل شد. این شایستگیها شامل 5 بعد، 16 مؤلفه و 60 نشانگر است. ابعاد این شایستگیها شامل بعد پژوهشی، آموزشی، تربیتی، اجرایی و شخصی میباشد. در پایان این شایستگیهای شناسایی شده مورد تحلیل عملکرد-اهمیت قرار گرفت و اولویت نشانگرهای شایستگیها مشخص شد.
The purpose of this research is identifying competencies of Imam Sadiq University (PBUH) faculty members and prioritizing indicators of identified competencies. In order to do this research, the Mixed method (Qualitative → Quantitative) was used. At first, to identify competencies, semi structured interview was conducted with 23 best-performance faculty members of different faculties who were among top ten faculty members in 10 semesters sequentially and competencies were identified by using Thematic Analysis method. Then, extracted indicators from these interviews in the form of questionnaire were given to faculty members that 23 of them completed it. By conducting IPA, the priority of these indicators was revealed. By doing this research, the competencies of Imam Sadiq (PBUH) University faculty members were classified in three levels. These competencies consist of five dimensions, 16 components and 60 indicators. The dimensions of these identified competencies are research, training, educating, operating and personal dimensions. At the end, IPA method was conducted on these identified competencies and priority of competency indicators was identified.