چکیده:
The life of human beings takes on its potential value in the alterity that resides in the fact of this alteritarian presence and the practice based on the knowledge of points converging and diverging with the other. Anna Gavalda, contemporary French woman writer, who has staged characters who seek through this feeling not only their subjectivities but also their objectivities. Antiheroes who live in a society marked by indifference and the transgression of human and emotional values. In this research, using the psychoanalytical approaches of Julia Kristeva as well as sociological theorie, first, we intend to explain the question of alterity and its different forms in which it appears. Afterwards, we well see the negative sides of this horizon towards others. And finally, does the author suggest this alterity to us through the forms of her writing such as dialogical scenes, the abundant use of three suspension points and her significant choice of space?
زندگی انسانها ارزش بالقوهی خود را در غیریت مییابد که در حقیقت این حضور و عمل درگرخواهانه مبتنی بر شناخت نقاط همگرایی و واگرایی با دیگری است. انا گاوالدا، نویسنده زن معاصر فرانسوی است که شخصیتهایی را بر روی صحنه برده که از طریق این احساس نه تنها ذهنیت خود بلکه عینیت خود را نیز جستجو میکنند. ضد قهرمانانی که در جامعهای زندگی میکنند که با بیتفاوتی و لگدمال شدن ارزشهای انسانی و احساسی دست به گریبان هستند.در این پژوهش سعی بر ان است که با استفاده از رویکردهای روانکاوانهی ژولیا کریستوا و نیز نظریههای جامعهشناختی، به تبیین مسيلهی غیریت و اشکال مختلف ان بپردازیم. پس از ان، زوایای منفی این افق نسبت به دیگری را بر خواهیم شمرد. و در نهایت، ایا نویسنده حتی با اشکال نوشتاری خود مانند صحنههای دایالوگ، استفاده مکرر از سه نقطه تعلیق و انتخاب معنادار فضا در اثارش این غیریت را به ما القا میکند؟