چکیده:
در تحقیق حاضر، رابطة نوع انگیزش والدین با مشارکت آنها در آموزش فرزندان پیش بینی شد. جامعة آماری تحقیق، والدین دانشآموزان مدرسة نمونة دولتی دخترانة دورة متوسطة دوم در ارومیه بوده که به تعداد ۳۰۶ نفر است. حجم نمونة آماری طبق فرمول کوکران ۱۷۰ نفر محاسبه شد. ابزار مورد استفاده در تحقیق، نسخة تکمیل شدة پرسشنامة ECLS- Kبود که در سال ۲۰۰۵ توسط هور- دمسی و ساندلر و همکاران توسعه یافته است. روایی ابزار توسط صاحبنظران و محقّقان این حوزه تأیید شد. پایایی ابزار نیز به روش آلفای کرونباخ (۷۸/۰= α) محاسبه شد که در حد قابل قبول بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد از بین مؤلفههای انگیزشی والدین همچون باورهای انگیزشی (خودکارآمدی و ساخت و ساز نقش) ادراک والدین از دعوتنامههای دریافتی (دعوتنامة مدرسه، دعوتنامة معلم و دعوتنامة (درخواست کمک) دانشآموزان) و ادراک دربارة زمینة زندگی (مهارت- دانش و انرژی- وقت) عامل دعوت و درخواست دانش آموزان قویترین متغیّر در پیش بینی و تبیین مشارکت والدین است. بنابراین، به نظر می رسد استفاده از دعوتنامة مختص دانش آموزان که از مهم ترین پیشبین های مشارکت والدین است باید بیش از پیش مد نظر برنامهریزان قرار گیرد.
In the present research, the relationship between parents' motivation and their participation in children's education was predicted. The statistical population of the study is the parents of 306 public high school girls in the city of Urmia. The statistical sample size was calculated according to Cochran's formula of 170 people. The instrument used in the study was a completed version of the ECLS-K questionnaire developed in 2005 by Hoover-Demsey and Sandler et al. The validity of the instrument was confirmed by experts and researchers in this field. The reliability of the instrument was calculated by Cronbach's alpha method (α = 0.78), which is acceptable. Multiple regression analysis was used to analyze the results of the research questionnaire. The results showed that among the motivational components of parents such as motivational beliefs (self-efficacy and role construction), parents' perception of invitation Received letters (school invitation, teacher invitation and invitation (request for help) students) and perception of the field of life (skills-knowledge and energy-time) inviting and requesting the strongest students It is variable in predicting and explaining parental involvement. Therefore, it seems that the use of invitations for students, which is one of the most important predictors of parental involvement, should be considered more by planners.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق نشان داد از بين مؤلفه هاي انگيزشي والدين همچون باورهاي انگيزشي (خودکارآمدي و ساخت و ساز نقش ) ادراک والدين از دعوت نامه هاي دريافتي (دعوت نامۀ مدرسه ، دعوت نامۀ معلم و دعوت نامۀ (درخواست کمک ) دانش آموزان ) و ادراک دربارة زمينۀ زندگي (مهارت - دانش و انرژي- وقت ) عامل دعوت و درخواست دانش آموزان قويترين متغير در پيش بيني و تبيين مشارکت والدين است .
ادراک مثبت والدين در خصوص وقت - انرژي خود (ون ورهيس ١، ٢٠٠٣)، افزايش قابل ملاحظۀ زمان تعامل بين فرزندان و والدين (بيلي ٢، ٢٠٠٦)، نگرش والدين و اعتماد به فعاليت انجمن ، درخواست فرزندان براي مشارکت والدين ، فعال سازي کميته هاي تخصصي، انجمن هاي اولياء و مربيان ، نشست هاي ماهانه ي اولياء (شلدون ٣، ٢٠٠٢)، خودکارآمدي (بندورا٤ و همکاران ، ١٩٩٦)، برگزاري کلاس هاي آموزشي کوتاه مدت براي والدين ، فرهنگ سازي و ايجاد نگرش مثبت در والدين ، ايجاد شبکه هاي ارتباطي مانند سايت انجمن ، سايت مدرسه و سطح تحصيلات والدين (عظيمي هاشمي و رضامنش ، ١٣٩٣)، خودکارآمدي (لينچ ٥، ٢٠٠٢) نيز از جمله عواملي است که بر انگيزة والدين جهت مشارکتشان در امور مدرسه و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تأثيرگذار است .
Bandura, BarbaraneOOi, Caprara, & PastoreOOi 5.
ضرايب بتاي متغير مستقل (دعوتنامۀ دانشآموز) مؤثر بر مشارکت والدين مدل , ضرايب استانداردنشده , T, ضرايب استانداردشده, سطح معناداري , اشتباه استانداردشده , بتا , , بتا , , مقدار ثابت , 0/313, 2/28 , 7/28 , , 0/001 1, دعوتنامۀ (درخواست کمک ) دانش آموزان , 0/089, 0/52, 5/82, 0/420, 0/0001 بر اساس آزمون رگرسيون چندگانه (روش گام به گام ) و مطابق با جدول هاي ٤- ٥، ٦، ٧ در تبيين مشارکت والدين از روي مجموع متغيرهاي پيش بين موجود در فرضيه ، ملاحظه ميشود که ضريب همبستگي چندگانه برابر با ٠٤٢=R، ٠/١٧ =R٢ و ضريب تبيين خالص برابر ٠/١٧ به دست آمده است .