چکیده:
هدف این مطالعه، بررسی تطبیقی چگونگی اجرای برنامههای توسعه حرفهای معلمان ابتدایی در کشورهای ایران، آمریکا، مالزی، ژاپن، انگلستان و فنلاند بود. این پژوهش از نوع کیفی مبتنی بر تجزیهوتحلیل مقایسهای با روش «جرج بردی» بوده است. انتخاب کشورها بر اساس موفقیت آنها در حوزه اجرای دورهها و برنامههای توسعه حرفهای معلمان ابتدایی بوده است. دادههای تحقیق از طریق مطالعة کتب و بررسی اسناد و مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری شده است. جامعه پژوهش، اسناد مرتبط با برنامههای توسعه حرفهای معلمان ابتدایی در کشورهای منتخب و نیز معلمانی است که در مجتمعهای آموزشی ایران در کشورهای منتخب سابقة تدریس داشته و در زمینة توسعه حرفهای در این کشورها اطلاع داشتند. نمونهها بهصورت هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که کشورهای منتخب در زمینه روشهای نوین یاددهی یادگیری، اجرای برنامه های درسی بهصورت مشارکتی و گروهی، تسهیم تجارب معلمان در اجرا، کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و اجرای آموزش بهصورت مجازی، روشهای نوین مثل حل مسئله با رویکرد سازندهگرایی و پژوهشمحور مشابهاند اما در زمینه آموزش فردی و گروهی، بررسی تجارب معلمان در زمینه درسپژوهی، شبیهسازی، آموزش مهارتهای شناختی و همچنین نظام متمرکز آموزش با یکدیگر متفاوتاند. همچنین کشور ایران در زمینه توسعه حرفهای معلمان خود بهصورت مقطعی و غیرتخصصی عمل میکند. ازاینرو میتوان با برنامهریزی کلان در زمینه توسعه حرفهای معلمان، نیازسنجی آموزشی و در نظر گرفتن رویکردهای نوین، زمینة بهبود شرایط موجود توسعه حرفهای را فراهم آورد.
The purpose of this study was to compare the implementation of professional development programs for elementary teachers in Iran, America, Malaysia, Japan, England, and Finland. This qualitative research adopted George Bereday’s comparative method. The selection of countries was based on their success in implementing professional development programs for elementary teachers. The data were collected through reading books and documents and semi-structured interviews. The statistical population of the study included both information sources, such as documents related to the professional development programs of elementary teachers in selected countries, and human sources, including Iranian teachers who experienced teaching in Iranian educational complexes in selected countries and were well informed about the professional development in those countries. The study sample was selected using purposive sampling. The findings showed that the selected countries were similar in new methods of teaching and learning, curricula implementation in a cooperative and group manner, utilization of teachers’ experiences in implementing curriculum, employment of information and communication technology (ICT) in education and virtual education environments, new methods (e.g., problem-solving using a constructive and research-oriented approach). However, the same selected countries were different in terms of individual and group learning, examination of teachers’ experiences concerning lesson study, simulation, the teaching of cognitive skills, and a centralized system of education. In addition, the results showed that Iran followed a piecemeal and non-specialized approach to teachers’ professional development. Therefore, to improve the existing teachers’ professional development programs, education policy-makers need to pay careful attention to macro-planning in the area of teachers’ professional development, conduct continuous educational needs assessment, and consider new teaching and learning approaches.
خلاصه ماشینی:
علوه بر اين، توسعه حرفهاي بر درک مثبت )٢٠١١ ,Musson &Harris, Cale, (؛ مديريت کلس درس )٢٠١٥ ,Ninlawan(؛ باورها و رفتارهاي ارتباطي معلمان ) & ,Sedova, Sedlacek ٢٠١٦ ,Svaricek(؛ افزايش دانش محتوايي معلمان، استفاده از روش تدريس پژوهشي در کلس و بهبود نمرات دانشآموزان در آزمونهاي استاندارد )٢٠١٠ ,Hansen &Buczynski (؛ تسل عميق بر محتواي چالشبرانگيز، تفکر انتقادي ، حل مسائل پيچيده، ارتباط ماثر و همکاري ، خودهدايتي )٢٠١٧ ,Gardner &Darling-Hammond, Hyler, (؛ سواد اطلعاتي معلمان ) & Cogan ٢٠١٨ ,Erfani &Kashinahanji, Esfandyari-Moghaddam, ;٢٠١٨ ,Martzoukou(؛ خودکارآمدي معلمان ) & Pourrahim ;٢٠٢٠ ,Mohamadi &Hosseinpoor, Fazlollahighomshi, ٢٠٢٠ ,Hosseinpoor(؛ انگيزش معلمان )٢٠١٩ ,Hassani &Esmaili, Sameri, (؛ آگاهي فرامفهومي و نظام شناختي تجربهبنياد )٢٠٢٠ ,.
Esmaili et al ;٢٠٢٠ , Cadero-Smith ٢٠١٩ ,Sameri &Vaparzeh, Talebi, ;٢٠٢١ ,Karacabey ;٢٠١٩(؛ که در اسناد بالدستي نظام آموزشي جمهوري اسلمي ايران، بهويژه سند تحول بنيادين مورد اشاره قرارگرفته است بهشکلي که سند تحول بنيادين آموزشوپرورش ) ,Supreme Council of the Cultural Revolution of Iran ٢٠١٣( در قالب بيانيه ارزشها و راهبردهاي کلن بر ارتقاي کيفيت آموزشي معلمان بهمنظور توسعه مستمر شايستگيهاي تربيتي ، علمي و حرفهاي فرهنگيان و طراحي و ارتقاي نظام تربيت حرفهاي در آموزشوپرورش تأکيد نموده است؛ از سويي در ساير نظامهاي آموزشي کشورها نيز به آن پرداخته ميشود.
در کشور انگلستان توسعه حرفهاي معلمان بهعنوان يکي از عناصر اصلي نظام تعليموتربيت شناخته ميشود ) ,Lander, Lewis, Nahavandi Amsbury, & Barnett, 2020; Leeder & Beaumont, 2021; Makopoulou & Armour, 2011; ٢٠٢١ ,.
در اين کشور رويکردهاي متنوعي در زمينه توسعه حرفهاي معلمان مورد توجه است.