چکیده:
آموزش آواها و خط در هر زبان مهمترین بخش آموزش زبان بهشمار میرود؛ زیرا اگر زبانآموز یک آوا را چه در مرحلۀ خواندن و چه در مرحلۀنوشتن، بهاشتباه یاد بگیرد، دیگر قادر به درست خواندن و درست نوشتن نخواهد بود. با توجه به اهمیت الفبای یکزبان در مراحل ابتدایی یادگیری زبان دوم یا خارجی و نقش بنیادین آن در امر آموزش آن زبان، هدف از نگارش این مقاله بررسی روشهای موجود در رابطه با نحوۀ آموزش الفبا و خط زبان فارسی است. بدینمنظور، دو پرسش پژوهش طرح شد؛ آیا در آموزش زبان فارسی بهعنوان زبان دوم توجه کافی به آموزش مستقیم الفبا شدهاست یا خیر؟ از دیدگاه مدرسان زبانفارسی، بهترین شیوۀ آموزش الفبای زبان فارسی به غیرفارسیزبانان کدام شیوه است؟ برای پاسخ به این پرسشها، پرسشنامهای با 16 گویه طراحی شد و در اختیار مدرسان آموزش زبانفارسی قرار گرفت. یافتههای حاصل نشاندهندۀ اهمیت بالای یادگیری آواها بیش از یادگیری خط است. از بررسی دادهها چنین بهدست میآید که در آغاز کلاسهای فارسیآموزی بهتر است آموزش الفبا با حروف پربسامد و سپس با واژگان کاربردی و پربسامد همراه باشد. همچنین نظر مدرسان بر این بود که در آموزش الفبا به غیرفارسیزبان استفاده از لوحه الفبا تأثیر مثبت دارد و نیز آموزش واکههای کوتاه و بلند همراستا باهم در یک جلسۀ آموزشی میتواند بهنوعی در یادگیری به غیرفارسیزبانان کمککننده باشد و نکتۀ بعدی که میتواند در یک جلسۀ آموزشی بههمراه هم باشد، آموزش حروف یک شکل است که تنها تفاوت آنها در نحوه و تعداد نقطهگذاری است.
Teaching sounds and calligraphy in any language is the most important part of language learning, because if learners learn a sound incorrectly, both in reading and writing, they will no longer be able to read and write correctly. According to the importance of the alphabet of a language in the early stages of learning a second / foreign language and its fundamental role in teaching that language, the purpose of writing this article is to review the existing methods related to how to teach the Persian alphabet and script. For this purpose, two research questions were asked; Has enough attention been paid to the direct teaching of the alphabet in teaching Persian as a second language or not? From the point of view of Persian language teachers, what is the best way to teach the Persian alphabet to non-Persian speakers? To answer these questions, a questionnaire with 16 items was designed; It was provided to Persian language teachers. We conclude from the findings as follows: Mina's textbook collection has paid some attention to the teaching of the alphabet; However, the teachers believed that the textbooks "Parfa" and "Modern Persian Language Teaching" did not teach enough about the Persian alphabet and should be examined. Finally, solutions were provided to teach the letters of the Persian alphabet.