چکیده:
تقیه یکی از مهمترین موضوعات در تاریخ حدیث، فقه و کلام شیعه است که همواره مورد توجه عالمان بزرگ اسلامی قرار گرفته است. در تراث حدیثی شیعه روایات متعددی درباره تقیه و ضرورت آن به ویژه از امام صادق (ع) نقل شده است. این قبیل روایات، از نظر دلالت متنوع و دارای ابهاماتی است که به نظر میرسد فهم مدلول صحیح آنها، نیازمند واکاوی دقیق تر بستر و شرایطی است که این روایات در آن صادر شده است. آنچه در این پژوهش به جهت تبیین صحیح عناصر مؤثر در فهم مدلول روایات تقیه مورد بررسی قرار می گیرد، کاربردشناسی روایات تقیه بر مبنای تحلیل بافت موقعیتی یا لایه برون زبانی این روایات با توجه به پنج مولفه محیط، موقعیت، مخاطبان، هدف و ترتیب عمل است. بر اساس این نوع تحلیل می توان دریافت که تقیه نشانگر موضوع مهمی در تاریخ حیات امام صادق(ع) است و در واقع، یکی از راهکارهای سیاسی و فرهنگی ایشان در مواجهه با شرایط دشوار و پیچیده معاصر حیات خود، برای تبلیغ و تبیین سنت نبوی، در کنار حفظ جان خویش و اصحابش بوده و به موضوع إختفاء اسناد روایات فقهی مرتبط است تا فقه نبوی که بر اساس حوادث دوران پس از پیامبر اکرم (ص) در آستانه اضمحلال و نابودی قرار گرفته بود، دوباره احیا گردد
Dissimulation has been an important issue in the history of Shia hadith, jurisprudence and rhetoric. Favored by Muslim scholars, it is recommended in numerous hadiths especially by Imam Sadegh (pbuh). To understand dissimulation, it is necessary to study the contexts in which the corresponding hadiths appeared. This research is dedicated to the clarification of the elements that help to understand the connotation of dissimulation hadiths. The pragmatic study of such hadiths is done through the analysis of their situational contexts. As the results show, dissimulation must have been of importance at the time of Imam Sadegh (pbuh). This finding is based on the pragmatic analysis of hadiths with a focus on place, time, addressee, addressor and action as the five factors involved in every speech act. Indeed, due to the tough circumstances of his society, the Imam had to make enlightenments on the religion through dissimulation, thus protecting himself and his companions. The concealment of the ones who cited jurisprudential hadiths for the fear of the rejection of those hadiths is justifiable through dissimulation.