چکیده:
اگر «تعلیم و تربیت، عبادت است»، در این صورت توجه به قلمرو آموزشی و دقت بر سلامت آن، میباید از واجبات باشد….. و از آنجا که مهمترین ابزار سلامت، نقد و بررسی است، در بحث حاضر به بررسی کتاب درسی «مطالعات اجتماعی» خواهیم پرداخت.
مدرسه قویترین نهاد بعد از خانواده محسوب میشود که میتواند اثر عمیقی بر دانش آموزان داشته باشد. از جمله موضوعاتی که ایجاد آن در محتوای کتب درسی حائز اهمیت است؛ حقوق شهروندی است، که آموزش و پرورش در تدوین محتوای کتب درسی به این مهم توجه داشته است؛ اما بررسیها نشان میدهد که مقوله ی کیفیت محتوای کتب درسی کمتر مورد توجه محققین قرار گرفته است. بر این اساس سوال اساسی تحقیق این بود که مولفان و برنامهریزان کتاب مطالعات اجتماعی تا چه اندازه توانستهاند حقوق شهروندی را متناسب با فرآیند رشد کودکان و نوجوانان و جوانان و ابعادی که مورد توجه بسیاری از سازمانها و مراکز آموزشی معتبر جهان و نیز قانون اساسی کشور است، در متن درس مورد توجه قرار دهند؟ دراین تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده شده است [1].
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس سوال اساسي تحقيق اين بود که مولفان و برنامه ريزان کتاب مطالعات اجتماعي تا چه اندازه توانسته اند حقوق شهروندي را متناسب با فرآيند رشد کودکان و نوجوانان و جوانان و ابعادي که مورد توجه بسياري از سازمان ها و مراکز آموزشي معتبر جهان و نيز قانون اساسي کشور است ، در متن درس مورد توجه قرار دهند؟ دراين تحقيق از روش تحليل محتوا استفاده شده است [١] .
[2] تقويت ميکند” آنچه از فحواي همين عبارت کوتاه برميآيد اين است که محتواي کتاب ، نه تنها ميتواند (و اصلا ميبايد) براي دانش آموزان ايجاد صلاحيت اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي کند، بلکه همچنين ميتواند و ميبايد در جهت تقويت آن صلاحيت عمل کند.
بدين ترتيب همراه با مغلطه ي کلامي حاکم بر درس بالاخره موفق ميشود تا با شک و دو دلي خود را به اين حدس نزديک سازد که اين چيزي که بدان «شرايط » گفته ميشود، صرفا پند ـ آموزه اي انطباقي براي اوست : يعني همان کسي که در حال گذر به جواني است و در اين مرحله وظيفه دارد تا مراقب تطبيق خود با موقعيت ها و منزلت هايي باشد که گويي در جامعه به مثابه موقعيت هايي متافيزيکي و غير قابل تغيير همواره وجود داشته اند.
Content Analysis "Social Sciences" Textbook in Secondary School from the Perspective of Citizenship Education Approach.
Analysis of the content of social science studies in the first grade of secondary school based on the amount of attention on the components of citizenship.
Citizenship Education: Theory, research and practice.