چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بازتاب مولفههای ذهنیت فلسفی درکتاب تعلیمات دینی پایۀ پنجم دبستان دانشآموزان کمتوان ذهنی میباشد. بدین منظور ابتدا ذهنیت فلسفی مورد تبیین قرار گرفت و سه مولفه «جامعیت»، «تعمق» و «انعطافپذیری» برای آن در نظر گرفته شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب تعلیمات دینی پایۀ پنجم دبستان دانشآموزان کمتوان ذهنی و نمونه آماری پژوهش شامل؛ پرسشها، جدولها، اشعار، آیات قرآنکریم و احادیث کتاب تعلیمات دینی پایۀ پنجم دبستان دانشآموزان کمتوان ذهنی میباشد. عمدهترین نتایج پژوهش بیانگر آن است که در مجموع 137مرتبه به مولفههای ذهنیت فلسفی توجه شده است. در کتاب مورد بررسی، بیشترین توجه به مولفه «جامعیت» با 77 مرتبه تکرار و کمترین میزان توجه به مولفه «انعطافپذیری» با 3 مرتبه تکرار صورت گرفته است. و با توجه به اینکه پرورش ذهنیت فلسفی، گمشده نظام آموزشی امروز میباشد جای دارد که نظامهای آموزشی به آنها اهمیت داده و به پرورش تفکر فلسفی دانشآموزان در تمام دروس همت گمارند.
خلاصه ماشینی:
معتمدی محمدآبادی و همکاران (1398) در تحقیقی تحت عنوان تحلیل محتوای کتابهای درسی فارسی خوانداری دوره ابتدایی بر اساس معیارهای تفکر فلسفی با تأکید بر نظریه لیپمن، به این نتیجه رسیدند که در کتب درسی مورد بررسی مقولۀ استدلال بیشترین میزان فراوانیها را به خود اختصاص داد و کمترین توجه به مقولۀ قضاوت شده بود.
ازاینرو، در این پژوهش سعی بر آن است که تاثیر جو و اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی با توجه به نقش میانجی انگیزش شغلی مورد بررسی قرار گیرد.
بهرامی و صریحی اسفستانی (1394) در پژوهشی به بررسی ارتباط بین اعتماد سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی پرداختند؛ جامعه آماری این تحقیق، کارکنان ستادی معاونت نظارت مالی و خزانهداری کل کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی است که مجموعاً 175 نفر بود؛ که از روش تصادفی طبقهای استفاده شده و از این جامعه، نمونه مورد نظر از طریق فرمول کوکران، 120 نفر بهدست آمد.
(2009), examining the relationship between trust and organizational commitment and Education in Agricultural Jihad Organization of Qom province), Public A - Keshavarz et al - Barrows & Wesson - Mc Murey - Allen & Meyer - Staples & Webster - Pucetaite & Lamsa - Somaya& Williamson - Maele & Houtte - Lee - Rousseau et al - Ellonen et al - Communication - Reputation - Rankin - Robbins - Gage &Beriiner - Latham & Pinder - Bessell etal - Kaneshiro - Hovang & Tesae - christopher - Goodness of Fit - christopher