چکیده:
زمینه و هدف: وندالیسم دانشآموزی، مسئله اجتماعی به معنای رفتارمخربانه؛ اخلالگرانه و غیرقانونی با هدف ضربه زدن به اموال عمومی و نظم اجتماعی است. هدف اصلی پژوهش مطالعه عوامل مؤثر بر رفتار وندالیسم در بین دانشآموزان است.روش تحقیق: روش پژوهش فرا تحلیل (cma2)؛ جامعه آماری (45 مورد)؛ حجم نمونه 23 پژوهش؛ روش نمونهگیری از نوع تعمدی و غیر احتمالی؛ بازه زمانی 1378 الی 1400 است.یافتهها: نتایج نشان میدهد که در سطح خرد (عوامل خانوادگی: انسجام خانوادگی، حمایت عاطفی خانوادگی، جامعهپذیری در خانواده، پایگاه اقتصادی-اجتماعی، سرمایه فرهنگی)، میانه (عوامل مدرسهای: تعامل اجتماعی، مشارکت اجتماعی، احساس تعلق اجتماعی، اعتماد اجتماعی، کنترل اجتماعی، سرمایه اجتماعی) و در سطح کلان (عوامل جامعهای: نارضایتی اجتماعی، محرومیت نسبی، همنشینی افتراقی، آنومی اجتماعی-سیاسی) بر رفتار وندالیسم دانش آموزان تأثیر معنیداری دارد.نتیجه: درنهایت با اصلاح و مدیریت الگوهای آموزشی مدرسه؛ تقویت ساختار نهاد خانواده و کاهش مشکلات جامعه (فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی) میتوان از بروز رفتار وندالیسم جلوگیری کرد.کلیدواژگان: آنومی اجتماعی؛ دانشآموزان؛ هویت قومی؛ وندالیسم.
Background and purpose: student vandalism, a social problem in the sense of destructive behavior; It is disruptive and illegal with the aim of hitting public property and social order. The main purpose of the research is to study the factors affecting vandalism behavior among students.Research method: meta-analytic research method (cma2); statistical population (45 cases); sample size of 23 studies; Deliberate and non-probability sampling method; The time period is 1378 to 1400. Findings: The results show that at the micro level (family factors: family cohesion, family emotional support, sociability in the family, socio-economic base, cultural capital), medium (school factors: social interaction, social participation, sense of social belonging, social trust, social control, social capital) and at the macro level (societal factors: social dissatisfaction, relative deprivation, differential cohabitation, socio-political anomie) has a significant effectonstudents' vandalismbehavior. Result: Finally, by modifying and managing the educational models of the school; Strengthening the structure of the family institution and reducing the problems of the society (cultural, economic and social) can preventtheoccurrenceofvandalism.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشنامه تربيتي سال هجدهم ، زمستان ١٤٠١ – شماره ٧٣ صفحات ١١٠ – ٨٨ مطالعه عوامل مؤثر بر بروز رفتار ونداليسم در بين دانش آموزان : فراتحليل پژوهش هاي سال هاي ١٣٧٨ الي ١٤٠٠ 1 سيد علي ميرلوحي 2 طاها عشايري 3 طاهره جهان پرور 4 مريم امين تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٩/٢٠ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/١٢/٠٥ چکيده زمينه و هدف : ونداليسم دانش آموزي ، مسئله اجتماعي به معناي رفتارمخربانه ؛ اخلال گرانه و غيرقانوني با هدف ضربه زدن به اموال عمومي و نظم اجتماعي است .
نتايج نشان ميدهد که در سطح خرد (عوامل خانوادگي: انسجام خانوادگي، حمايت عاطفي خانوادگي، جامعه پذيري در خانواده ، پايگاه اقتصادي-اجتماعي، سرمايه فرهنگي)، ميانه (عوامل مدرسه - اي: تعامل اجتماعي، مشارکت اجتماعي، احساس تعلق اجتماعي، اعتماد اجتماعي، کنترل اجتماعي، سرمايه اجتماعي ) و در سطح کلان (عوامل جامعه اي: نارضايتي اجتماعي، محروميت نسبي، هم نشيني افتراقي، آنومي اجتماعي-سياسي) بر رفتار ونداليسم دانش آموزان تأثير معنيداري دارد.
تحليلي اندازه اثر پژوهش جدول شماره ٣: اندازه اثر پژوه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس يافته هاي جدول فوق ، نتايج پژوهش در سه سطح کلان ، ميانه و خرد و بر اساس سه محور زير نشان داد که : الف ) سطح خرد (عوامل خانوادگي): - بين انسجام خانوادگي و رفتار ونداليسم دانش آموزي (٠,٢٨٥= Effect size) رابطه معنيداري وجود دارد.
ج ) سطح کلان (عوامل جامعه اي): - بين نارضايتي اجتماعي و رفتار ونداليسم دانش آموزي (٠,٢٩٤= Effect size) رابطه معنيداري وجود دارد.