چکیده:
اهداف والدینی و مقایسهی اجتماعی که به ما کمک میکند خود و جهان اجتماعی اطرافمان را بهتر بفهمیم و جایگاه خود را در محیطمان بهتر درک کنیم از عوامل اثرگذار بر روابط والد و فرزند و اشتیاق به تحصیل در دانشآموزان هستند. این پژوهش با هدف بررسی الگوی ساختاری اهداف والدینی، مقایسه اجتماعی با اشتیاق تحصیلی نقش میانجی روابط والد و فرزند انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان نورآباد (دلفان) در سال تحصیلی 1400 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش 400 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان نورآباد (دلفان) بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به پرسشنامههای اهداف والدینی لی و ایمپت (2019)، مقایسه اجتماعی تجدیدنظر شده (ژاویر و همکاران، 2014) اشتیاق تحصیلی جونیوس و کوز (2015) و پرسشنامه روابط والد- فرزند فاین و همکاران (1983) به صورت آنلاین پاسخ دادند. جهت ارزیابی الگوی پیشنهادی از الگویابی معادلات ساختاری و AMOS ویراست 24 و SPSS 26 استفاده شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد که بین اهداف والدینی و مقایسه اجتماعی با روابط والد- فرزند و اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت (001/0≥P). یافتهها حاکی از برازش مناسب الگوی پیشنهادی با دادههاست. نتایج مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که 64 درصد از واریانس روابط پدر و 37 درصد از واریانس روابط با مادر توسط اهداف والدینی و مقایسه اجتماعی و 63 درصد از واریانس اشتیاق تحصیلی توسط اهداف والدینی، مقایسه اجتماعی و روابط والد و فرزند تبیین میشود. سطوح پایین مقایسه اجتماعی و اهداف و برنامهریزی والدینی میتواند بر نگرش فرزندان و اشتیاق تحصیلی اثرگذار باشد.
Introduction: Parental goals and social comparisons that help us better understand ourselves and the social world around us and better understand our place in our environment are factors that affect parent-child relationships and students' desire to study. The aim of this study was to investigate the structural parental goals, social comparison with academic engagement the mediating role of parent-child relationships in students. Method: The research method is descriptive-correlational modeling of structural equations. The statistical population of this study consists of all high school students in Nur Abad (Delfan) in the academic year 1400. The research sample was 400 high school students in Nur Abad (Delfan) who were selected by cluster sampling method and Parenting goal Le and Impett (2019), Adolescent Social Comparison Scale – Revised Xavier and et al (2014), Student Engagement Scale Gunuc and Kuzu (2015), Parent Child Relationship Survey Fine and et al (1983). Structural equation modeling and AMOS edition 24 and SPSS 26 were used to evaluate the proposed model.Result: The correlation coefficient results showed a positive and significant relationship between parental goals and social comparison with parent-child relationships and academic engagement (P≥0.001). Findings indicate that the proposed model fits well with the data. Discussion: the results of structural equation modeling showed that 64% of the variance of father relations and 37% of the variance of relations with mother are explained by parental goals and social comparison and 63% of the variance of academic engagement by parental goals, and social comparison and parent-child relations. Low levels of social comparison and parental goals and planning can affect children's attitudes and academic engagement.