چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر گرایش جامعه به ورزش همگانی از طریق رسانه ها بوده است. این مطالعه بهصورت ترکیبی، با بهره گیری از دو رویکرد پژوهش کیفی و کمی به طریق متوالی و با استفاده از روش دلفی، با جامعه آماری متشکل از 9 نفر از استادان مدیریت ورزشی و فعالان باتجربه در رسانههای ورزشی انجام گرفته که بهصورت هدفمند انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که ترغیب مشارکت اجتماعی به ورزش همگانی از طریق شبکههای اجتماعی، اطلاعرسانی از طریق شبکههای اجتماعی و افزایش فرهنگ ورزش همگانی از طریق شبکههای اجتماعی، همگی با ضریب توافق 0/782 بهعنوان مهمترین عوامل شناخته شده و مؤلفههای اطلاعرسانی با ضریب تشابه0/732 فرهنگسازی با ضریب تشابه 0/706 و آموزش با ضریب تشابه 683/0 بهترتیب، از مهمترین نقشهای رسانه در گرایش جامعه به ورزش همگانی بودهاند.
The purpose of the research is to identify and rank the factors affecting the society's tendency towards public sports through media. This study was conducted by mixed method, both qualitative and quantitative approaches, using Delphi method, with a statistical population consisting of 9 sports management professors and experienced activists in the sports media, who were selected purposefully. The findings showed that encouraging social participation in public sports through social networks, providing information through social networks, and strengthening the culture of public sports through social networks, all are known as the most important factors with an agreement coefficient of 0.782, and information components with a similarity coefficient of 0.732, Cultivation with a similarity coefficient of 0.706 and education with a similarity coefficient of 0.683, respectively, have been among the most important roles of the media in the society's tendency towards public sports.
خلاصه ماشینی:
برنامه ها و اقدامات انجام شـده ، زمينه هـاي ترويـج و توسـعه ورزش همگانـي را فراهـم آورده ولـي ايـن امـر به صورت مقطعـي بـوده اسـت (چوپانـکاره ، ١٣٩٠؛ طاهري کشـوندي ، ١٣٩١؛ ظريفـي و داودي ، ١٣٩١؛ حقيقـي ، ١٣٩٤؛ حيدردوسـت ، ١٣٩٥؛ شـعباني و خواجـه ، ١٣٩٦ و قاسـمي و همکاران ؛ ١٣٩٩)؛ شـيرويي و همکاران (١٣٩٦، ١٣٩٧) هم در پژوهش هاي مشـابهي بـه ايـن نتيجـه دسـت يافته انـد کـه رسـانه ها در نهادينـه کـردن ورزش همگانـي مؤثرنـد و مـرادي و همـکاران (١٣٩٨) راهکارهـاي رسـانه اي ديـداري ، شـنيداري ، نوشـتاري ، مجـازي و هنـري را در رشـد و توسـعه نگـرش ، فرهنـگ و نهادينه سـازي ورزش همگانـي کلان شـهر تهـران مؤثر دانسـته اند.
1. Wolfe ، نتايـج پژوهش هـاي ديگـر نيـز حاکـي از آن اسـت کـه رسـانه هاي جمعـي يکي از عوامـل مؤثـر و مهـم در گرايـش ، جـذب و مشـارکت در ورزش همگانـي هسـتند (سـيدعامري و همـکاران ، ١٣٩١؛ عزيزيـان ، ١٣٩٢؛ قرباني ، ١٣٩٢؛ يوسـفي ، ١٣٩٤؛ زردشـتيان و همـکاران ، ١٣٩٥؛ کلاتـه سـيفري و فريدونـي ، ١٣٩٦؛ شـادکام ، ١٣٩٧ و ماکويـي ،١٣٩٧) درحالي کـه غفـوري و همـکاران (١٣٨٢) در پژوهـش خـود اظهار داشـته اند کـه رسـانه هاي جمعـي به طورکلـي ترجيـح مي دهنـد بـه ترويـج و نشـر ورزش قهرمانـي بپردازنـد، دليـل اين مسـئله سـود اقتصـادي حاصل از ايـن بخش از ورزش شـمرده مي شـود.