چکیده:
مطالعۀ حاضر با هدف تحلیل تجربه زیسته معلمان دورۀ ابتدایی از چالشهای ارزشیابی درس ریاضی در آموزش مجازی انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است و برای گردآوری و تحلیل دادهها از روش پدیدارشناسی (کیفی) بهره گرفته است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته است و شرکتکنندگان در این مطالعه معلمان دوره ابتدایی شهرستانهای جنوب استان تهران (اسلامشهر و شهریار) هستند که تجربۀ تدریس ریاضی را در فضای مجازی داشتهاند. لذا برای انتخاب نمونه مورد مطالعه از روش نمونه-گیری هدفمند استفاده شد. دادهها در نمونۀ 26ام به اشباع رسید؛ اما برای اطمینان بیشتر، مصاحبه تا 33 شرکت کننده ادامه یافت و دادههای به-دستآمده با استفاده از روش تحلیل گرانهایم و لاندمن تجزیه و تحلیل شد. یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که معلمان دورۀ ابتدایی برای سنجش و ارزشیابی درس ریاضی بیشتر بر ارزشیابی تکوینی تأکید دارند. چالشهای ارزشیابی این درس شامل ۷ مضمون کلی تقلب، مشکلات مربوط به دانش حرفهای معلمان، مشکلات مربوط به دانشآموزان، امکانات و تجهیزات، مشکلات مربوط به طراحی سؤالات، مشکلات مربوط به والدین و انتظارات نابهجا است. مشکلات مربوط به دانشآموزان، پدیده تقلب و عدم همکاری والدین، جزء چالشهایی است که در زمان آموزش حضوری نیز معلمان با آنها روبهرو بودهاند، ولی آموزش مجازی منجر به تشدید این مشکلات شده است.
The present study was conducted to analyze primary school teachers' lived experiences regarding the challenges of math lesson evaluation in virtual education. In terms of its purpose, this study is an applied research and used the phenomenological (qualitative) method to collect and analyze data. The data collection tool is a semi-structured in-depth interview, and the participants in this study are primary school teachers in the southern cities of Tehran province (Islamshahr and Shahryar) who have experience in teaching mathematics online. Therefore, the purposeful sampling method was used to select the study sample. The data reached saturation in the 26th sample; But for more certainty, the interview was continued to 33 participants and the obtained data was analyzed using Granheim and Lundman analysis method. The findings of this study indicate that primary school teachers emphasize formative evaluation for the assessment and evaluation of math lessons. The evaluation challenges of this course include 7 general themes of cheating, problems related to teachers' professional knowledge, problems related to students, facilities, and equipment, problems related to question design, problems related to parents, and inappropriate expectations. Problems related to students, the phenomenon of cheating, and the non-cooperation of parents are among the challenges that teachers have faced during face-to-face education, but virtual education has led to the aggravation of these problems.
خلاصه ماشینی:
چالش هاي ارزشيابي درس رياضي در فضاي مجازي تشکيل گروه جواب دهي توسط والدين و آشنايان تقلب جست وجو در گوگل نوشتن از روي کتاب عدم تسلط بر شرايط يادگيري و ارزشيابي صميميت کم بين معلم و دانش آموز عدم پاسخگويي لحظه اي به سؤالات دانش آموز ضعف دانش حرفه اي عدم سنجش تمام مباحث با هم معلمان عدم شناخت مناسب از توانايي دانش آموزان عدم اطمينان کامل به آزمون مداد کاغذي سن بالاي برخي معلمان و عدم تسلط بر نرم افزارها تعداد زياد دانش آموزان عدم ارسال به موقع تکاليف عدم ارسال کامل تکاليف عدم ارسال اشتباهات ارسال شده عدم حضور به موقع در کلاس و مشارکت عدم حضور به موقع در زمان امتحان مشکلات مربوط به دانش آموزان استرس در حين ارزشيابي توضيح بيشتر براي سؤالات و فهم آن ها عدم فعاليت در کلاس بي حوصلگي براي گوش دادن به درس در پشت سيستم بهانه گيري براي عدم حضور و ارزشيابي وجود طيفي از دانش آموزان (کم هوش ، بچه طلاق ) به هم خوردن روحيه دانش آموزان زرنگ شاغل بودن کم سوادي بعضي والدين مشکلات مربوط به والدين عدم همکاري عدم اهميت يادگيري دخالت در ارزشيابي دخالت در ياددهي تلقين (آنلاين بودن مانعي براي يادگيري ) مشکل در نوشتن سؤالات توسط دانش آموز در پايه هاي اول و دوم شکل و جدول ها بايد کم و خلاصه باشند طراحي سؤالات عدم استفاده از رنگ هاي مختلف در نسخه هاي چاپي عدم استفاده از نقاشيهاي مختلف ناخوانا بودن اعداد و شکل ها ضعف در اينترنت کمبود وقت براي ارزشيابي ضعف در امکانات و نبود ارتباط چشمي تجهيزات تصحيح وقت گير و مشکل با گوشي کمبود امکانات در فضاي شاد وجود قوانين و فشار به دانش آموزان هماهنگي شخصي براي زمان تماس و انجام ارزشيابي ملاک بودن نمره براي والدين انتظارات نا به جا انتظار مدرسه براي قبولي تمام دانش آموزان افزايش زمان ارزشيابي همان طور که در جدول فوق قابل مشاهده است ، چالش هاي معلمان در ارزشيابي درس رياضي را در ٧ محور تقلب ، ضعف دانش حرفه اي معلمان ، مشکلات مربوط به دانش آموزان ، مشکلات مربوط به والدين ، طراحي سؤالات ، ضعف در امکانات و تجهيزات و انتظارات نا به جا ميتوان طبقه بندي کرد.