چکیده:
زمینه و هدف: هدف این پژوهش بهبود فرآیند اکتساب دانش در سازمان موردمطالعه میباشد. برای این منظور، یک سیستم خبره فازی پیشنهاددهنده مناسبترین تکنیک اکتساب دانش طراحیشده و پس از اعتبار سنجی و تأیید اعتبار، در دو بخش این سازمان پیادهسازی و بهکارگیری شده است.روششناسی: این پژوهش ازلحاظ روش، یک پژوهش توصیفی است. و از نوع کاربردی میباشد. دادههای تحقیق با ابزار پرسشنامه و به روش میدانی بهدستآمده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Spss استفاده گردیده است. درنهایت از تولباکس فازی نرمافزار متلب برای طراحی و تست سیستم استفاده شد و برای اعتبار سنجی، میزان خطای سیستم محاسبه گردید..یافتهها: یافتههای پژوهش شامل تعیین 9 تکنیک اکتساب دانش قابل بهکارگیری در سازمان، بهعنوان خروجی سیستم، تعیین 7 عامل تأثیرگذار بر انتخاب تکنیک اکتساب دانش بهعنوان ورودی سیستم، تبیین 184 قانون فازی برای تشکیل پایگاه دانش موردنیاز و درنهایت طراحی سیستم خبره فازی پیشنهاددهنده تکنیک مناسب اکتساب دانش میباشد.نتیجهگیری: سیستم طراحیشده در دو زیرمجموعه (یک مرکز آموزشی و یک مرکز پژوهشی) از سازمان موردمطالعه پیادهسازی شد. در مرکز آموزشی، تکنیک «نقشه مفهوم» و در مرکز پژوهشی، تکنیک «میزگرد» بهعنوان مناسبترین تکنیک توسط سیستم پیشنهاد شد.
Background and Aim: The purpose of this research is to improve the knowledge acquisition process in the studied organization. For this purpose, a fuzzy expert system suggesting the most appropriate knowledge acquisition technique has been designed and after validation and validation, it has been implemented and used in two departments of this organization.Methodology: This research is descriptive in terms of method. And it is practical. The research data were obtained with the questionnaire tool and by the field method. Spss software was used to analyze the data. Finally, the Fuzzy toolbox of MATLAB software was used to design and test the system, and for validation, the amount of system error was calculated.Results: The findings of the research include determining 9 knowledge acquisition techniques that can be used in the organization, as system output, determining 7 factors influencing the selection of knowledge acquisition technique as system input, explaining 184 fuzzy rules to form the required knowledge base, and finally designing a fuzzy expert system that suggests the appropriate technique. It is the acquisition of knowledge.Conclusion: The designed system was implemented in two subgroups (a training center and a research center) of the studied organization. In the educational center, the "concept map" technique and in the research center, the "round table" technique was suggested by the system as the most appropriate technique.